Knust asfalt i indkørsel

Hejsa.

Kan nogen fortælle mig, om det er korrekt at det er nok med knust asfalt i en lang indkørsel på ca 3 meter i længden og 4 meter i bredden? Leverandøren mener ikke, at vi behøver stabilgrus som underlag. 

Hvis det har nogen betydning, så er vores indkørsel endvidere også skrå. 

Det kunne også være fedt hvis nogen havde billeder af deres indkørsler med knust asfalt.. 



16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Indkørslen skal jo kunne bære vægten af trafikken, så hvis "undergrunden" er i orden, kan du jo nøjes med den knuste asfalt,

Kan undergrunden ikke bære, skal du have stabilgrus, eller lignende under asfalten.

Men må man godt lægge knust asfalt ud? vi ville have lagt det på en grusvej, på arbejde, men entreprenøren sagde at det ikke var lovligt, så der kom knust beton på i stedet for. 


Vi prøver igen, i morgen --

En lang indkørsel på 3 m i længden - mangler der ikke et 0 eller to?

I stedet for stabilt grus lægges blot lidt tykkere asfalt. 15 cm. holder til det meste, og er der "tung" belastning så 20 cm. 

Det er efterhånden nogle år siden jeg sidst undersøgte lovligheden, men eneste krav var at der var noget permanent, så indkørslen skulle være god nok.

Der er dog stor forskel i kvaliteten af " knust asfalt". Er det noget gammelt "lort", hvor næsten al bitumen er udvasket, så er det ikke meget bedre end sand.

Vil du være lidt mere miljørigtig, så brug knust beton. Så får du helt sikkert ikke problemer med udvaskning af bitumen. Ulempen ved beton er at det vil støve i tørt vejr, så det bør have noget "på toppen".


Søren O

Tak for jeres svar. 

Der skulle stå 30 meter. Sorry ..

Det er bare vores to biler som vil skulle have deres daglige kørsel derpå. Så 10-15 cm ville være ok? 

Jeg synes asfalten er pænere end beton - derfor valget 

Check med din kommune hvad de siger til knust asfalt.

Min kommune (egedal) ville forureningskortlægge hvis der er udlagt knust asfalt, mens roskilde ikke gør...

Det er surt at få sin matrikel forureningskortlagt hvis du senere vil sælge...

Beton kan du bruge, er på papiret mere miljørigtigt, men hvis der senere findes lidt fugemasse med PCB... så er du på den

Absurd nok er rene råstoffer ikke meget dyrere end genbrug hvis du får det tippet af. Hvad med et godt lag stabil nederst og så et toplag af slotsgrus? Det ser pænt ud og er let at holde med en rive på havetraktoren

Tænk lige på, at forurening er noget, der er meget aktuelt i fremtiden. Selv om din kommune ikke i dag har regler for forurening med knust asfalt, så kan de let komme i fremtiden, og dermed står du med en forurenet grund. Omkostningerne ved fjernelse af en olieforurening kan være ganske høje bl. a. afhængigt af, hvor dybt forureningen er trængt ned i jorden.

Annonce

Men hvis vi nu fx bruger knust beton - er det samme pris cirka som asfalt? Og er det samme fremgangsmåde hvori man ikke behøver stabilgrus under osv,?

Ja knust beton kan fint bære med 10-20 cm tykkelse, alt efter undergrund og belastning.

Skulle der komme kørespor, kan man jo bare fylde dem op...

Vær opmærksom på at kvaliteten af knust beton kan svinge meget...

Jeg har granitskærver i min indkørsel, det fungere perfekt...


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Jens

Tak for svar. Hvad skal man bruge under knust beton? Ingenting? 

Jeg ville da også gerne have sorte skærver, men det koster jo uendeligt mange penge med alt det vasket sand, stabilgrus og skærver oveni... 

Igen, prisforskellen op til “ny” stabil ift beton er minimal og så slipper du for alle forureningstanker.

Jeg har brugt vognmanden Rørby Johansen og mener at 30ton 0-32 stabil koster ~5000kr aftippet

Du kan bare bruge knust beton, i stedet for stabilgrus...

Ønsker du granitskærver senere, kan du jo bare lægge dem ovenpå den knuste beton....


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis