Gulvvarme på 1. sal

Hej

Jeg er i gang med at udbygge eksisterende varmesystem. Jeg har varmepumpe og gulvvarme i beton i stueplan. Nu skal jeg have lavet let gulvvarme på 1. salen.

Planen er at sætte rør i enden på fordelere og føre oo i skunk hvir jeg så placerer fordelere til 1. salen. Der er ukke behov for shunt da fremløb styres af min Vølund varmepumpe.

Jeg tænker det er godt så langt, men kommenter gerne.

Jeg har to spørgsmål:

1. Skal mine automatudluftere i stueetagen likkes af/afmonteres og flyttes op på 1. sal?

2. Skal min trykekspansionsbeholder have justeret trykket efter udbygning af varmesystemet? Jeg mener at huske, at det er ok at den ikke sidder som øverste element i systemet når det er en lunket beholder.

Vh,

Anders

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du behøver ikke at skifte eller flytte ekspansions beholder. Den står sikkert på 1 - 2,0 bar i tryk og det er nok til et 10 - 20 m højt hus. 

Du bør sætte automat udluftere på på 1. sal. Om det kan betale sig at flytte de andre det tror jeg ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal have luftudladere på 1. sal. Hvis der ikke kan stå luftlommer ved dine nuværende fordelerrør, er det ok at bruge de  uværende luftudladere på loftet.

En trykekspantionsbeholder må gerne sidde i stueetagen. Hvis du kører med standardtryk på 1,5 bar er det helt ok - også med 1. sal.


Søren O

Tak for svar.

Mht udluftere var jeg mere ude efter om man kan lade dem i stuen sidde når så ikke længere de er højeste punkt i systemet?

Kommer der til at løbe vand ud af dem?

Vh

Der sker ikke noget ved at lade de gamle luftudladere sidde - der kommer ikke vand ud af dem. Troede at du ville tilkoble rør til loftet hvor de nuværende luftudladere sidder i manifolden.


Søren O

Ah ok. Nej, udluftere sidder i toppen af frem og retur fra varmepumpen ig tilmed også ifm bufferbeholder.

Mamge tak. Har sparet mig megen tid.

Godt nytår

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis