borebiller eller andet kryb?

Hej

Og glædelig jul samt et godt nytår herfra.

Vi renoverede vores soveværelse sidste sommer. Fik isoleret med 295 mm på lodrette vægge og ca 150 på skråvæggene, dampspærre osv, på vores hus fra 1954. Jeg fik monteret en Dukan Pro 50 i soveværelset da fugtigheden i efteråret og de fugtige dage kom op omkring 60-70%. Det har hjulpet, dog vil den som i disse dage gerne ligge omkring 55-60%. Er solen fremme ligger vi på 45%.

Nu til sagens kerne. Jeg sidder på 1 sal i vores trapperum ved min computer. Der flyver nogle enkelte små sorte insekter på 2-3 mm rundt ved lyset fra skærmen. Det ligner bananfluer, og tænke hvilken mad/frugt vi skulle have der oppe. Intet kan jeg finde og syntes det er mærkeligt. De små insekter har nu stået på i en måneds tid.

Jeg kommer så idag i tanke om at vores datter har glemt noget kaninfoder tørkost i skunken og tjekker det. DEt ser sådan set fint ud dog er det for gammelt. Jeg smider det ud idag, men ligger mærke til vores spærtræ. Der er en masse små fine huller, hvilket jeg mener har været der før da spærerne jo er ca 60 år.

Under spærret kan jeg se noget der ligner savsmuld og det har der ikke været før, ved jeg med sikkerhed.

jeg kan ikke se noget inde i træet, men må vel ligge 2 og 2 sammen, at træet og de små insekter har noget med hinanden at gøre?

Er der nogen der kan bekræfte at det ikke er bananfluer jeg har?

Vi har i vores husforsikring at dækket, dvs vi kan ikke tilkøbe mere hos Tryg, så håber vi er dækket med et eller andet?

Håber i kan give mig et råd, da jeg er rimelig nervøs for at det er noget lort vi har fået og at det måske kan skyldes at vi har isoleret med dampspærre?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De huller du ser i spærtræet o.l. er borebiller, som meget ofte ses i ældre huses tagkonstruktion/tømmerkonstruktion, og det savsmuld du ser er "boremel" som billerne skubber ud af træet.

Borebiller dør hvis træet udtørres, men det er faktisk umuligt at opnå udenfor opvarmede rum.

Der kan bekæmpes med Boracol 10 ved påsmøring eller sprøjtning.

Der er kun forsikringsdækning hvis der er så store angreb at træet/konstruktionen svækkes.

tak for det hurtige svar

Det er selve spærtræet der er huller i. Jeg kan skrabe med en skruetrækker ca 1 cm ind i det ene spær og det er svært at vurdere hvor stort omfanget  af skaden er.

Det er jo desværre ikke nemt at male eller sprøjte på hele spærtræet så ved ikke hvordan man skal få det beskyttet andet end det kun er der hvor savsmuldet ligger nu?

De små fluer som jeg nævner, er det borebiller?

Burde jeg kontakte mit forsikringsselskab eller andet?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tag et billede af fluer

Det er en mild vinter, så flere alm fluer har overlevet og født unger. Det er dem der træner til sommerens irritationer. Borebiller kan også bekæmpes med pensling af alm petrolium.


 

Hvis det er større områder i tagkonstruktionen vil det tage 100 år hver dag at pensle eller sprøjte og så endda med brandfarligt væske... Det er jo desværre ikke bare en enkelt gang eller to der vil skulle pensles/sprøjtes.

Jeg synes at 1 cm lyder af rigtig meget (uden at kende dimensionerne på dem).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Som jeg kan læse på nettet så er Boracol 10 tilbagekaldt fra markedet, så det er ikke til at købe?

De skriver så Boracol 20, men det kan man kun købe som virksomhed?

Ok Det er nyt for mig det med Boracol 10, men jeg bruger jo også kun Boracol 20.

Du må have fat i en Proff og evt arbejde for ham under hans anvisninger, for produktet er rigtig godt/effektivt.

En mulighed er Protox Insekt, det har jeg selv brugt. 

Petroleum har efter sigende kun effekt, hvis man er så heldig at drukne en borebille, - det har ingen blivende eller forebyggende effekt, men kan garanteret forpeste et indeklima med afdunstninger.

google Wykabor - så får du masser af engelske forhandlere frem.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også