Opfriske trævinduer / udvendig fuge

Hej GDS'er

Jeg ønsker at gøre vores vinduer lidt pænere at se på, både ind / ud- vendigt.

Vi har købt huset for 1 år siden (bygget 1980), og vinduerne har altid set således ud.

Vinduet ser ud til at være sømmet fast og sømmet ruster, men jeg er i tvivl om det også kan skyldes fugt ude fra på grund af de gamle fuger, eller om det udelukkende er fugt inde fra huset der er årsagen.

Vi sover ikke i værelset, fugtigheden er målt til 13 % i bunden i den sorte plamage. Vinduet sidder på nordsiden under udhæng.

Skal jeg have ordnet den udvendige fuge før jeg begynder at rense og slibe på vinduet og hvad giver det bedste resultat i den forbindelse.



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ud med udvendig fuge og få lavet en ordentlig isolering. Hvis det sorteområde i hjørnet er ved et sømhul, er der ikke ordentligtisoleret ... måske ingenting. Det ligner begyndende råd. Men vent til bedre vejr og tag fugen udtog få syn for sagen. Husk at prime før du fuger og glitte overfladen.


 

Tak for svaret, der ligner at fugerne er originale, bør jeg bare fuge med en byggefuge masse eller skal jeg lave en mørtel+fehår i siderne.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Når man ser på bundstykket, ser det for mig ud som om, at der har været kraftig kondens på indvendig side af vinduerne, som så er løbet ned og har misfarvet træet. Ved sømmet ser det ud som om, at karmen er revnet ned mod bundstykket, og derved kunne jeg forestille mig, at sidestykket har suget fugt op fra bundstykket, og derfor er der kommet rust ved sømmet.

Jeg opfatter det bl.a. således fordi, at der jo er mest misfarvning forneden og over sømmet, hvor der i øvrigt også er en revne i træet, der forsvinder misfarvningen ret hurtigt.

Så tænker lidt om der er dårlig udluftning i lokalet.


Kurt B. Andersen

Hej Kurt. 

Der er ikke anden ventilation end vinduer i værelset. Så det er muligt det bare er skade fra kondens gennem 30 år, 

Hvad kan jeg gøre for at få det pænt, vi er ikke lige klar til at ofre nye vinduer i huset lige nu 

Mvh Lars 

1. Udvendige fuger med primer, isolering og bagstop. Fug med pistol. Der findes masser der er direkte beregnet. men!

2. Det bedste efter min mening er at save sømmene over og tage vinduet ud. Nu kan du reparere træet, få det tørret ud, isoleret ordentligt og få skruer i istedet for. Når DR er sømmet, kan der sidde et brædt i hulmuren.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg kan se, at Uldal opfatter skaden anderledes end mig, og han kan sagtens have ret, da jeg gennem årene har set ham give rigtig mange gode råd herinde.

Men mit svar er givet ud fra, at jeg ikke kan se nogen skader på vinduet, som jeg kan opfatte som værende på grund af dårlig isolering/fugning. Det ser jo også ok ud udvendigt.

Den målte fugtighed i karmen er jo heller ikke alarmerende på nogen måde, så jeg har svært ved at se, at der skulle sive vand ind udefra. Du kan bedst selv se og mærke, hvorledes træets tilstand er, der hvor det er misfarvet, men jeg ser det umiddelbart kun som en misfarvning, og at der ikke er råd i det. (endnu).

Så derfor ville jeg umiddelbart koncentrere mig om at få givet noget træbeskyttelse/maling som kan lukke af, så der ikke kan trække yderligere fugt fra evt. kondens ned i karmen.

Man kan ikke se, hvor langt sømmet sidder inde i karmen, eller hvor rustent det faktisk er.

Hvis det virker meget rustent, ville jeg nok bore en karmskrue ind lidt længere oppe, som så overtager belastningen, når sømmer ruster over. Hvis sømmet sidder langt nok inde ville jeg derefter spartle hullet og revnen til, så der dels ikke kan komme fugt ind mere, ligesom at evt. rust fra sømmet ikke kan komme ud og misfarve. Evt. kan det være nødvendigt at dykke det lidt mere, end det er nu. Herefter træbeskyttelse/maling.

Ovenstående er selvfølgelig ud fra, at min tese om, at problemet stammer fra kondens, er rigtig.



Kurt B. Andersen

hejsa ......

......... jeg kan se at man har forbrudt sig mod regel nr 1 vedr vinduer : male udvendig og intet indvendigt .    Det medfører at fugten fra rummet trænger ind i træet og stoppes , helt eller delvis når det når den udvendige malebehandling, og så stiger fugtigheden i træet med  det resultat at vinduet i sidste ende rådner meget hurtigere end det elleres ville have gjort .

En indvendig malebehandling er sådan set vigtigere end en udvendig 

bare et godt malerråd .................. 




....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Tak for alle svarene, det føles ikke som råd endnu. Og jeg vil ikke udelukke at det kan være utæt udefra og kondens indefra. 

Planen er at pille vinduet ud til sommer, og give det den helt store omgang. 

SKAL jeg male det indvendigt eller er olie nok til at undgå misfarvninger? 

hvis du spørger maleren SKAL du male vinduet indvendigt .................

men derfor er det jo ikke sikkert at du gør det .................

godt nytår 


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også