Hvordan løsnes defekt fastgroet hjulbolt?

Hej,

Har tidligere fået rigtig gode råd herinde, så nu prøver jeg igen. 

Skulle have skiftet til vinterdæk (indrømmer - det er lidt sent i år, men bedre sent end ikke), men jeg kan simpelthen ikke få den ene hjulbolt af. Valgte at købe et aftrækkerværktøj fra thansen og den bed sådan set også fint i bolten, som så blev skrællet helt i stykker. Dvs. at jeg har nu en hjulbolt uden top på - og som stadig føles som om den er svejset fast på bilen. Nogen, der har nogen gode ideer til hvad man kan prøve? Ideer med trykluft kan jeg desværre ikke bruge, for det er ikke noget, jeg har mulighed for. Eller er det kun et værksted, der nu kan hjælpe mig?

Tak for hjælpen


/Inger

Hej, Har tidligere fået rigtig gode råd herinde... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Min mekanikker svejsede en almindelig møtrik ovenpå stumpen, og så fik han den af. 


Venlig hilsen
Knud

jojo, man holder møtrikken på og stikker co2'eren ind i møtrikhullet og starter. Og giver den rigeligt....


Venlig hilsen
Knud

Så svejser man møtrikken fast på gevindstudsen, det duer jo ikke.


Elektronikteknikeren

Er det en MØTRIK eller BOLT? 

hvis det en en bolt, som har det hul i midten, så er der sjældnt meget gods, når først de begynder at være træls, derfor kanterne bukker helt. Men det giver god mulighed for at svejse en anden møtrik ovenpå.

Er det en møtrik giver det dystre udsigter... så ville jeg fortsætte med diverse aftrækkere.

Husk at spænde alle de andre bolte/møtrikker inden, så tager du lidt af belastningen af den der er i stykker

Annonce

Tusind tak for alt input. Jeg har givet op og den må en tur forbi mekanikeren efter nytår.

Det er en bolt og ikke en møtrik, men efter at have prøvet de fleste ting der er foreslået herinde (har dog ikke svejsemulighed), men intet kan rokke ved den.

Men dejligt med så mange gode forslag. Godt nytår til alle herinde :-)


/Inger

Prøv lige og pille beskyttelsen af bolten så har du en fin 6 kantet og få fat i.

Brnny T Rasmussen

Ballepresser skrev den 17-01-2019 09:12:32

Prøv lige og pille beskyttelsen af bolten så har du en fin 6 kantet og få fat i.

Brnny T Rasmussen

 Det var også det jeg kom frem til, men åbenbart ikke, der kom i hvertfald ingen reaktion! :-)

Beklager at jeg ikke har fået svaret de sidste. Det var ikke muligt for mig at pille noget som helst af den bolt. Jeg kan godt se, at det på billedet ser ud som om det var forskellige dele, men det var det ikke. Det sad sammen som én hjulbolt. Min mekaniker havde også rigtig svært ved at få den af. Det tog en halv times tid, men lykkedes heldigvis til sidst. 

Tak for alle de gode råd. Jeg fik afprøvet rigtig mange af dem 👍


/Inger

Selvom sagen er lukket så kunne det ske andre læste den så er her et råd jeg selv har brugt. 

Jeg kunne heller ikke få løsnet en bolt så jeg skruede de andre på igen og strammere dem meget lidt. Derefter kørte jeg en lille tur i nabo laget maks 20 km i timen og så blev den løs nok.. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis