Hvordan løsnes defekt fastgroet hjulbolt?

Hej,

Har tidligere fået rigtig gode råd herinde, så nu prøver jeg igen. 

Skulle have skiftet til vinterdæk (indrømmer - det er lidt sent i år, men bedre sent end ikke), men jeg kan simpelthen ikke få den ene hjulbolt af. Valgte at købe et aftrækkerværktøj fra thansen og den bed sådan set også fint i bolten, som så blev skrællet helt i stykker. Dvs. at jeg har nu en hjulbolt uden top på - og som stadig føles som om den er svejset fast på bilen. Nogen, der har nogen gode ideer til hvad man kan prøve? Ideer med trykluft kan jeg desværre ikke bruge, for det er ikke noget, jeg har mulighed for. Eller er det kun et værksted, der nu kan hjælpe mig?

Tak for hjælpen


/Inger

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et billede af din ødelagte hjulbolt vil hjælpe fantastisk. Forstår ikke lige hvad du har brugt aftrækker til.

Jeg tror at du skal have hjælp af en person med et svejseværk - men lad os lige se et billede.


Søren O

Hvis du kan ødelægge toppen, tror jeg ikke du har haft den rigtige top på, eller monteret den rigtigt.

Husk at bilen skal stå på jorden når du brækker bolten fri.

Hvis du har ødelagt hovedet, kan du være heldig at få banket en top på i størrelsen mindre, evt. i tommer i stedet for mm.

Det er vigtigt at toppen kommer helt i bund over bolten. Hvis man mangler kræfter kan man forlænge nøglen med et vandrør ned mod jorden, og bakke bilen stille og roligt tilbage, og bruge bilens kræfter til at løsne bolten. Så snart den er løs fortsætter man med håndkraft.


Elektronikteknikeren

Det lykkedes lige at få skudt et billede inden det blev helt mørkt - håber det er tydeligt nok.

Hvad angår det med at bruge aftrækkeren, så var det et råd, jeg fandt i et forum på nettet og tænkte at det var et skud værd.

Det er en ældre bil, som har fået skiftet dæk mange gange og jeg bruger altid momentnøgle til at efterspænde dem. Disse bolte har siddet på i alle årene - men naturligvis kan jeg være kommet til at lave fejl, det skal jeg slet ikke afvise kan ske.

Tricket med vandrøret kendte jeg ikke - tak for det. Har kun prøvet at bruge en længde rør til at forlænge mine arme med, men naturligvis har bilen langt flere kræfter end jeg har.


/Inger

Der er da stadig kanter på den møtrik der.

Bank en top på og prøv igen. Måske skal toppen have et dask med en hammer for at få helt ned over møtrikken.

Man må gerne sprøjte lidt wd40 eller lign. på gevindet og lade det hygge sig mens man tager en kop kaffe.

Det kan måske hjælpe til at få løsnet det der mangler.


Elektronikteknikeren

Hmmmm - efter en masse wd40 (og adskillige kopper kaffe :-) ) et godt dask med en hammer og guderne må vide hvad ellers, så sidder den stadig fantastisk fast. Tror ikke der er nok kanter på den. Toppen glider rundt. Nyt billede i dagslys her. Håber det ser klarere ud.

Nogen der ved, om det er muligt at flække den på en eller anden måde?


/Inger

Den ser godt nok sjov ud den dér... Det er dog ikke helt tydeligt hvad der foregår, er siden til venstre foldet helt op/af eller hvad?

Jeg ville stadig prøve at finde en lidt mindre top at banke ned over. Og lån så en slagnøgle. Toppen må så lade livet.


Elektronikteknikeren

Den er godt nok blevet noget smadret. Jeg vil prøve at banke en møtrikudtrækker ned over den i stil med den på billedet her. Den arbejder sig bedre fast destro flere kræfter du bruger


Og så bare et tilpas langt vandrør på.


Der findes også en møtrikknuser, men den får du ikke ned over fælgen. 


Morten

For mig ligner det en kappe som er påsat møtrikken.

Kan du ikke tage et foto at en møtrik du har fået af samt et billede af det gevind den har siddet på?

prøv  et smut forbi den lokale dækskifte/autoværksted, de har kraftige slagnøgler og stjernekantede toppe som løser problemet meget tjept, så måske en 50 til kagekassen

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis