Fermacell akustikloft placering af plader, og plads til spots og lamper

Vi er noget hooked på at skulle have Fermacell Acoustic i vores køkken, da det er et forholdvist stort rum med klinker, og vi har små børn og ofte store selskaber. 
Rummet er L-formet, den gule bjælke er en bærende limtræsbjælke. Det der er tegnet med rød er selve køkkenelementerne. Den mørkegrå klods er spisebordet, og de to runde huller i bordet indikerer placeringen af lamper. 
Jeg overvejer nedenstående opsætninger.
Ulempen ved nr 1 er dog at jeg vil ende med en spartelkant ud mod væggen, og kun 40 cm fra pladen ud til væggen sideværts. Det er muligvis et problem, da vi gerne vil have indbygningsspots som supplement/alternativ til lamperne over bordet. Disse vil så kunne sidde ca. 25 cm fra væggen - duer det?


Alternativt har jeg overvejet en løsning med 3 plader, nr. 2 og 3. Ulemperne her er at der kun er 3 plader, og altså mindre dæmpning.



Ved løsning 2 er der igen spartelkanter op mod væggen, men de kan lige akkurat være der. Der er der tilgengæld mulighed for at få spotsene lidt ud fra væggen.



Løsning 3 er den letteste, men af hensyn til lamper over spisebordet er der stor afstand mellem de to af pladerne - og det ser en smule fjollet ud. 



Jeg er selv vild med 2'eren, men jeg ved ikke om det giver nok dæmpning. 
Hvad siger I?


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For det akustiske miljø er det mest hensigtsmæssigt, at så stor en lofts- eller vægflade som muligt beklædes med fermacell ACOUSTIC, men fermacell ACOUSTIC fungerer også som designelement i et hvilket som helst loft:

Dette er sakset fra fermacell monterings anvisning til deres akustik plader. 

Det betyder oversat til mit sprog, Du skal beklæde mest muligt hvis det er støjdæmpning du går efter, skal det bare se smart ud kan du nøjes med lidt mindre. Man kan ikke mærke forskel i rummet om der sidder 3 plader eller ikke er noget.

Jeg ville vælge et andet lyddæmpende loft og så dække hele loftet, og lade lamper og spots sidde i det lyddæmpende. Det egner fermacell akustik lofter sig ikke til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tak for dit svar. Jeg har godt læst montagevejledningen, og jeg forstår det på samme måde. 

Men mener du virkelig at forskellen på 3 plader vs ingen er stort set ubetydelig? 

Grunden til vi umiddelbart er faldet for Fermacell er fordi resten af loftet gerne skulle være helt glat og hvidt. Findes der alternative akustiklofter der minder om det, uden at det er inddelt i felter? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Alt andet lige, så forekommer der vel en større dæmpning under pladerne, så jeg ville gå efter nummer 1, da det er omkring spisesituationen at jeg selv oplever mest støj og larm herhjemme. 

Jeg lavede nogle clouds og satte op, og under dem er akustikken til at arbejde med.

Jan

Her er lige de 4 jeg kommer i tanke om. 

Troldtek er meget grov. cyprox og Knauf er gips lofter med huller i. og Rockfon er en tynd rockwool plade på 25 mm beklædt med hvid stoflignende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Prøv at kigge på rockfon eller Alpha Akkustik, og få det opsat på hele loftet. Der skal meget til at dæmpe lyden mærkbart, ligesom elmand tror jeg også dine forslag dæmper ubetydeligt. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak for svarene. 

Jeg ved nu stadig ikke. Loftet skal helst være helt glat og jævnt, dvs. uden synlige samlinger - det er et krav fra konen. Det tog meget overtalelse at nå frem til Fermacell, og får næppe dommen omstødt  

Hvad hvis jeg tager mit forslag nr. 2 og laver to baner i stedet, så det totale antal vil komme op på 6 plader? Så er en stor del af loftet dækket med akustikplader, det må da næsten give noget så? 

Ja det hjælper så får du også nogen ude i køkken afdeling. Der kan måske blive plads til en ekstra plade der.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Rene. Jeg tænker også at prøve kræfter med Fermacells akustikløsning. Er du kommet i mål med dit projekt, og kan du i så fald fortælle om fordele/ulemper og effekt? 

Mvh Nikolai


Hej Nikolai. Se ovenstående billede. Jeg er endnu ikke helt færdig med køkkenet, og har desværre ikke billeder af hele loftet der er færdigt. Jeg monterede i 2 baner, lidt ligesom billede 1, men i steder for 4 plader blev det til 6 plader, hvor der er kortet omkring 40 cm af de to i køkken afdelingen. 

Akustikken er rigtig god, selvom der er klinker på gulvet og rummet er tomt. Især sammenlignet med andre rum hvor der er alm. Fermacell på loftet, og ren betongulv. 


Herunder er loftet færdigmalet, og væggem har fået Dana Lim Rustik spartel. 

Det ser da bare skide godt ud, Rene! Har du billeder af den løbende montering? Hvordan har du ordnet løsningen med spartelkant mod væg, og hvad er dine planer med spots? 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også