Tager på min garage skal forstærkes

Hejsa,

Taget på min muret garage bukker på midten grundet fejlkonstruktion af tidligere ejer. Den har et sprænd på 5,2x4,7mt og spær der er brugt er 70x150mm. og de ligger på langs og de ligger ca. med 90cm mellemrum.

Planen er at jeg vil hæve taget, lægge en limtræsbjælke på tværs og så monterer de gamle spær på limtræsbjælken med stolpesko.

Men hvilken størrelse bjælke skal jeg bruge? 

Tænker selv en 45x245mm - eneste problem er at loftshøjden ikke er mere end 220cm så vil gerne bevarer så meget højde som muligt.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis garagen ligge i skel er det sikkert begrænset hvor meget det må hæves, i forhold til regler for bygninger i skel.  

Når garagen er så bred ville jeg nok lave det med 2 stk 45 x 245 og skrue og lime dem sammen. 

Hvis du lader taget blive som det er, og skærer lidt mere end 90 mm væk af spærene så kan dine tværgående komme helt op til taget. Så tager det kun 100 mm af loftshøjde og det kun på midten.  70 x 150 fastgøres som du selv foreslår med bjælkesko. 

Taget skal naturligvis understøttes med soldater eller andet under konstruktionen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal f.eks. op på en jernbjælke på tværs, HEB 200, hvor du skærer de eksisterende spær over på midten og lægger dem ind i HEB bjælken, f.eks. således at jernbjælken går 50 mm nedenunder spærene.

Glem alt om 'en eller 2 spær 45x245

Tak for svar,

Det jeg mente med at hæve taget, var at fjerne det svaj der er - så den bliver plan igen.

2 styk og skrue dem sammen - eller en H-bjælke. noteret :-)

HEB 200 vil være meget stærkere end 2 stk 45 x245. og det er trods alt et spænd på 4,7 m. 

Hvis det ender med jernbjælke kan man svejse passende lasker på så nuværende spær fastholdes. Det kan f.eks. være stykker med 8 x100 fladjern som så skal gå mindst 200 mm ud for at du kan få ordentlig fat i træspær. 

Jeg går ud fra at du bliver nødt til at skære 100 mm væk til hver side. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Bare lige lidt perspektiv, for god ordens skyld og stof til eftertanke.   

For at få tilnærmelsesvis samme stivhed (nedbøjning) som en HEB 200, skal der bruges 10 stk 45x245 mm, i T400 kvalitet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis