400 på 230 vaskemaskine - er det kun mon kun støjfilteret/kondentatoren som er røget?

Jeg har en miele 230volt maskine som kortvarringt har fået 400 volt på klemmerne.

Røgen forlod støjfilteret (id nr 07155370) - er det umagen værd blot at skifte denne komponent og håbe på det bedste?

Hvad kan/bør jeg evt gøre inden jeg bruger 400 kroner på denne - jeg kunne eksempelvis gå udenom filteret og evt koble maskinen på gennem en skille trafo.

Hvad siger en elektriker?


Thomas

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du forsøgt at få den til at starte?

Jeg lavede det samme på en opvaskemaskine. 😣 Men satte 230 på bagefter og den virkede perfekt. Den kørte en 3-4 år til huset blev solgt og mon ikke den kører endnu.


 

Ja - der  var oprindeligt lidt "røg som forlod maskinen".. netop hvor filteret sidder. Men det lugter nu ikke brændt, så jeg tror jeg finder voltmeteret frem og måler mens der er 230volt på maskinen. Og i øvrigt bruger næsen til at finde de brændte komponenter som givetvis kan være andet end filteret.

Thonas

Det er netop filteret. Der er ikke gennemgang! Altså ingen spænding på udgangen, mens der er 230 på indtagen - så måske har røgen fra filteret reddet maskinen.... 

Næste skridt er vel bare at bypase filteret og se om maskinen vågner. Og hvis der er jubel. Bestille et nyt filter.



Det kan meget vel være støjfilter. I nogle maskiner er det samtidig overspændings afleder. Jeg ville helt sikkert gå uden om den og prøve med 230 volt. Det kan ikke blive værre end det er nu. Det der kan ødelægges er ødelagt. 

I øvrigt har du, som så mange andre, opdaget at det er røgen inden i komponenter der får dem til at fungere   lukker man det ud fungere det ikke mere.     


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hvis det (kun) er støjfilteret der er stået af, kan du prøve at bypasse det og sætte 230 V på maskinen uden om filteret. Hvis den så virker bestiller du filteret og skifter det.

MEN det plejer at være en varistor på styreprintet der står af, hvilket den er beregnet til.

Den kortslutter indgangen når spændingen bliver for høj, således sikringen i huset springer. Den skal så loddes ud og skiftes. Denne er også nem at checke, da man kan klippe den af og prøve maskinen uden. Den har ingen anden funktion end at kortslutte forsyningen i tilfælde af overspænding. Hvis maskinen så fungerer uden, bestiller man en ny og lodder i.

Som elmand siger, kan du ikke ødelægge mere ved at tilslutte 230 V nu, da det der går i stykker allerede er brændt af.

Ja, penge til et multimeter er en god investering, hvis man husker at bruge det.

Det er et håndfrit sæt til mobilos i øvrigt også, og nu vi er ved det: En fartkontrolalarm til de glemsomme 😪


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis