Oprette gammelt og skævt undergulv (plankegulv)

Godaften.

Jeg købte for et år siden en lejlighed på 4. sal på Vesterbro som var lettere "istandsat", i den forbindelse var der blevet lagt et sildebensparketgulv, men selve gulvet er meget skævt og knirker stort set over det hele.

I dag fik jeg endelig nok at knirken og tænkte, at jeg ville tage hul på gulvet, for at finde ud af hvad det skyldes. Desværre opdagede jeg, at stavparketten er lagt direkte oven på et meget gammelt op skævt plankegulv, og derefter sømmet fast ved udfræsningerne til fer/not. 

Mit spørgsmål er nu, er det muligt at nivellere/oprette et gammel plankegulv nok til at kunne bruge det som undergulv (evt. med fiberspartel, finsand el. lign)? Eller er jeg nødsaget til at brække de store planker op også, og lave et nyt undergulv af gulvspånplader og det hele? Jeg ved hvad der er bedst, men da budgettet er stramt, tiden er knap, og vi har en lille 1 årig rendende rundt imellem det hele, så kunne jeg virkelig godt bruge nogle bud fra jer kloge hoveder, om hvad man kunne gøre, for at få en bare nogenlunde løsning ud af det.

Såfremt det ville være muligt at lave opretning/niv. af det eksisterende gulv, hvor meget kan man så max rette op på i højden ift skævhed - gulvet i stuen hælder op mod 5-8 cm (rummet man kan skimte i baggrunden)

På forhånd tak!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg bemærker du nævner en lille størrelse på 1 år. Det er ikke det ideelle tidspunktet for en totalrenovering.

Fjern resten at parketstavene og overvej om en gulvafslibning er tilfredsstillende. Så slipper du kun at justere højden på fodpanelerne. Gem parketstavene hvis du senere ombestemmer dig

Kan de oprindelige gulvbrædder ikke reddes, undersøges om det oprindelig gulv er stabilt så gulvspartel ikke krakelerer.

Gynger gulvbrædderne kan de enten erstattes af undergulv af egnede plader eller nye som lægges og fastgøres grundigt ovenpå de gamle gulvbrædder. Hvilken løsning du vælger afhænger af de gamle gulvbrædders beskaffenhed og den nye gulvhøjde.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja det er fuldstændig korrekt vedr. den lille, men på den anden side, så knirker det så meget, at det giver os problemer når hun er puttet, så noget skal der gøres - hvilket helst skal være "på nemmeste mulige måde".

Jeg har svært ved at vurderer om de gamle brædder er stabile nok til gulvspartlen, der skulle vel ikke være en smart tommelfinger regel til at tjekke det? Jeg ville selv sige, at det er lige på grænsen, da det nogle steder giver sig ca. op til 5mm når man træder på det, men det er jo selvfølgelig træ og ikke beton, så der er jo bevægelse i det. Jeg havde tænkt på at skrue plankerne ekstra fast, de steder man kunne det, og der hvor de "flyder", overvejede jeg at skrue pladerne sammen, ved at skure skævt igennem kanten af begge planker (ikke super optimalt, men sammen med en evt. spartel, kunne det måske hjælpe).

Såfremt jeg bliver nød til at lægge et sæt nye plader ovenpå, skal plankegulvet så forberedes, eller kan man nøjes med måske at smide en 12mm gulvspån på og skrue den fast i undergulvet?

Mange tak for svar/forslag!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvis du alligevel har parketstavene oppe. Hvad taler vi så om i tid for at tage de gamle brædder op og få lagt ordentlig gulvspånplade ned?

Hvis det bare er entréen? Så kan det vel ikke tage mere end en eftermiddag?

Så slipper du for at bøvle med spartel på et elendigt underlag (som alligevel bliver noget juks) og du får et resultat som du ikke render og ærger dig over de næste 10 år.

Og hvad taler vi om i pris? 50 kr/kvadratmeter for gulvspånplader?

Tror simpelthen ikke det kan svare sig at skære hjørner. Det var hvad den tidligere ejer gjorde ;-)

Min erfaring er t man ikke kan fjerne knirken ved at skrue noget ovenpå, spartle eller lignende, så du må net og etablere en sikker konstruktion/bjælkelag inden du genopbygger.

Hvis du vælger at tage de gamle gulvplanker op, vil jeg gerne hjælpe dig, mod at få plankerne som betaling.

Jeg vil tage dem nænsomt op, så jeg kan genanvende dem, som gulv i vores træværksted.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Henrik.

Tak for tilbuddet, men såfremt jeg skal have dem op, bliver det vidst svært at gøre uden at skære i dem - jeg vil nemlig gerne undgå at brække fodpanelerne af. 

Jeg har en sav som kan gå tæt på panelerne uden at ødelægge dem, så kan man trække de sidste stumper ud.

Men jeg tror ikke at du kommer uden om at skulle afmonter panelerne, for de skal jo tilpasses den nye højde på dit nye gulv.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også