Varmepumpe - luft-vand

Vi skal igang med at opføre næste hus (sommerhus). I den forbindelse er jeg noget i tvivl om opvarmningsformen. Der er ingen fjernvarme på grunden.

Jeg vil gerne have en luft-vand varmepumpe, måske med en integreret 180l varmtvandsbeholder. I de fleste anlæg er der et 9 kW buffer varmelegme, men spørgsmål er om det kan varme hurtigt nok op.

Min nervøsitet går på, hvordan det bliver når 8 mand skal i bad om morgenen - så får de 180l forvarmet varmtvand dælme hurtigt ben at gå på.

Jeg ville være kanon ked af at have en kæmpe akkumuleringstank, da vi er ret begrænset af pladen. Bebyggelsesprocenten er 100% udnyttet, så der er ikke plads til et stort teknikrum.

Hvad er jeres erfaringer, jer med luft-vand varmepumper?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi har haft et Daikin Altherma luft/vand anlæg til opvarmning 150m2 hus med gulvvarme, samt 200L varmtvandsbeholder. Anlægget prioriterede selv, hvorledes der skulle opvarmes på centralvarmen eller om der skulle opvarmes vand i VVB, såfremt der var behov for dette. Hvis der var behov for en stor mængde varmt vand (til fx badekar) tændte anlægget el-patronen i VVB, som dermed var med til at booste opvarmningen af det varme vand. 

Vi oplevede aldrig problemer (mangel) på varmt vand. Vi er fire personer i husstanden, hvoraf to af dem (ikke mig) tager meget lange og varme bade   




Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis