Eltavle i sommerhus - behov ved induktion?

Hej alle

(Undskylder for garanteret dumt spørgsmål, er en kæmpe torsk til det her).

Glædelig jul til alle!

Min eltavle i sommerhuset ser sådan her ud. I forbindelse med køkkenrenovering overvejer jeg at skrotte det gamle komfur til fordel for en ny indbygningsovn og to løse/mobile induktionskogeplader. Jeg vil samtidig sætte en opvaskemaskine ind. De mulige induktionskogeplader har hver en styrke på 8,5 A og en tilslutningseffekt på 2000 W. De skal kunne køre samtidig. For den potentielt nye ovn hedder det: “sikring, min. 16 A”. 

Kan nogen hjælpe med:

A) Hvis jeg udelukkende sætter en opvaskemaskine ind i huset, men beholder det gamle komfur, kræver det så mere strøm?

B) Hvis jeg udskifter hele molevitten, kræver det så mere strøm?

C) Hvis ja til både A og B - kan nogen give en cirkapris?

På forhånd tak for hjælpen!

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.

Om du kører på det gamle komfur eller du tager induktions plader + ovn vil være det samme. Og oftest kan det også trække opvasker også. Det er ikke almindeligt at man kan holde fuld blus på ovnsamtidig med at der skal køre opvasker. Gæsterne skal først have spist før opvasker skal køre.  

Det kan kræve at der sidder 16 A sikringer i den sikrings gruppe  der forsyner komfur og opvasker. Det er så på betingelse af at der er 2,5 mm2 kabel ud til køkkenet. Det er der ofte i nyere installationer, men det skal du have undersøgt. Jeg kan se der er 10 A sikringer i alle grupper. ( dem med det røde øje)

Hvis elkomfur sidder på den nyeste gruppe ( den grå) så kan du umiddelbart skifte til 13 A sikringer og det vil i næsten alle tilfælde være nok. Du kan jo prøve at starte med "ikke at være en kæmpetorsk" ved at finde ud af hvilken gruppe der går til komfur. Du afbryder bare denne og ser om komfuret virker. Det vil være en af dem med 3 sikringer. 

Der er alt for mange ting der spiller ind så man kan ikke give en pris på det.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for svar. 

Mine bange anelser siger mig desværre, at der ikke er noget nyere kabling, da der er et gammelt kraftstik tilsluttet mit nuværende komfur. Jeg må have en fagmand ud. Positivt er det vel, at det lyder til, at strømmen er der, men ‘blot’ skal føres.

Tak igen!

Mvh

Karen

Ja der er helt sikkert nok strøm ind i huset, og der er måske også ok kabel ud i køkken.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis