Spartle på glasvæv

Hej,

Jeg skal efter nytår i gang med et mindre renoveringsprojekt i mit bryggers. Hvilket består af nye gulve, elementer og glatte vægge i stedet for glasvæv.

Glasvæven der sidder på nu er I rigtig god stand og jeg har ikke kunnet finde steder hvor det er løst.

Jeg havde tænkt mig at rullespartle væven, slibe og opsætte filt.

Nu er jeg dig blevet i tvivl om nødvendigheden af filten.

Så vidt jeg ved er filtens hovedfunktion at armere væggen så den ikke revner. Men denne funktion har det nuværende glasvæv jo allerede.

Mit spørgsmål er derfor om i mener der er andre fordele ved at opsætte filten eller om det er unødvendigt arbejde i denne situation.


Pft.

Vh Søren 


Søren
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Filten armerer ikke muren. Filten kan til dels dække over evt revner i muren.

Jeg ville ikke opsætte filt efter spartling, men blot spartle, slibe, male.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du kan roligt blot spartle og slibe og male.

Men filten tilfører lidt struktur, hvor en spartlet væg vil fremstå meget glat, afhængig af malingen og rullen.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Den med at glasfilt ikke armerer væggen, har jeg hørt herinde før... Og det er ikke korrekt. Glasfilt sikrer væggen mod, at mindre revner bliver synlige. 

Givetvis ikke samme armering, som du kan opnå med andre typer. Men dog stadig en armering. 

Er der væv på i forvejen skal der kun filtes, hvis du ønsker strukturen/overfladen. Ellers er det unødvendigt. 

Væggen slår revner lige meget om du har filt på eller ej. Så kan du kalde det hvad du vil herefter. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har rullespartlet oven på mange vægge med glasvæv i vores hus. De få vægge, hvor jeg ikke har monteret filt, virker væggene meget sarte. Jeg vil helt sikkert anbefale dig at opsætte filt. Det koster ikke ret meget og det er hurtigt sat op!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
christiannielsen skrev den 26-12-2018 21:28:58

Væggen slår revner lige meget om du har filt på eller ej. Så kan du kalde det hvad du vil herefter. 

Efter at have rillet nye kabler ind til el og udelukkende repareret med spartel og maling, er der kort tid efter kommet revner langs rillen i fuld længde. To reparationer med spartel, slibning og maling og resultatet har været det samme. Efter en gang lim, glasfilt og maling, er der ikke så meget som antydningen af en revne i væggen her 1 år efter. 

Som jeg skriver, er det ikke armering som til puds eller glasvæv. Men at det kun skulle give et visuelt udtryk er IKKE korrekt. Det armerer væggen mod mindre revnedannelse.

Lige et opfølgende spørgsmål.

Vil I bruge hjørnelister på et udvendigt hjørne (omkring vindue), eller kan det spartles uden med rullespartel. I så fald hvordan er fremgangsmåden?


Søren
Sørenand5000 skrev den 27-12-2018 20:24:28

Lige et opfølgende spørgsmål.

Vil I bruge hjørnelister på et udvendigt hjørne (omkring vindue), eller kan det spartles uden med rullespartel. I så fald hvordan er fremgangsmåden?

 Jeg har ikke benyttet hjørnelister omkring vinduer. Jeg har blot spartlet til kanterne og efterfølgende slebet hjørnerne pæne og skarpe. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

FeuerDK skrev den 27-12-2018 10:50:03

Efter at have rillet nye kabler ind til el og udelukkende repareret med spartel og maling, er der kort tid efter kommet revner langs rillen i fuld længde. To reparationer med spartel, slibning og maling og resultatet har været det samme. Efter en gang lim, glasfilt og maling, er der ikke så meget som antydningen af en revne i væggen her 1 år efter. 

Som jeg skriver, er det ikke armering som til puds eller glasvæv. Men at det kun skulle give et visuelt udtryk er IKKE korrekt. Det armerer væggen mod mindre revnedannelse.

 Jeg har selv en mur jeg med glasvæv på som jeg har planer om at rille ledninger ind i og derefter rullespartle. Skal jeg til at lægge filt hen over mine riller når de er lukket så eller hvad gør man der? Vil jo helst undgå at pille alt glasvæv ned😅


Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det

Samme svar som i dit sidste spørgsmål.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også