Afslutning af gammel skimmelsvamp bag køkkenskab

Hej. Efter et udbrud af skimmelsvamp er der blevet lavet omfangsdræn. Væggen bag skabet har nu været tør i nogle år og jeg vil gerne have afsluttet skaben og gjort det pænt igen.

Jeg vil gerne grunde og male væggen, samt fuge revner mellem gulv og væg. Min bekymring er om jeg kommer til at lukke for meget af for ventilation og der kan opstå et nyt skimmel problem.

Huset er fra 1930. Skabet er i hjørnet af huset, en side med hulmur og hulmursisolering, den anden side enkelt mur.

Jeg håber virkelig en af jer kan hjælpe mig med lidt råd

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Med en massiv mur kan problemet let komme igen, når du har et skab foran som blokerer for ventilation.

De nuværende plamager vasker du ned i protox som fås i Jem og fix.

Undlad at malerbehandle væggen yderligere, da skimmel lever fint af maling. Drop bagbeklædning på skabene, så har du en chance.

Hvis du vil hvidte væggen, så gør det med kalk, da skimmel ikke kan lide det basiske miljø.


Elektronikteknikeren

Det lyder meget rigtigt at ventilation er det vigtigste.. Har prævet længe at vakse plamagerne af, men de sidder fast og lugter lidt muggent. Bare et lille lag maling er stadig for meget ikk? 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

De uldne plamager skal af. Vask i protox og skur med skuresvamp. Evt. En fiberklods på vinkelsliber til at afskure den døde skimmel efter nedvaskning.

Som sagt, du kan hvidte med kalk.


Elektronikteknikeren

Du har ret. Klorin hjælper meget godt. Har næsten fået alle plamagerne af nu i det dtore skab, håber jeg kam undgå at slibe. Tusind tak for hjælpen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kalk som der skrives eller cempexo (maxxit) jem og fix. 


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Tusind tak for hjælpen. Jeg endte med at fjerne bagpladerne i alle skabene, 4 skabe, for at øge ventilationen. Jeg vaskede ned med klorin, og brugte en pensel med klorin på til at komme ind alle steder i pudsen. Derefter malede jeg væggen med skalcem 100. Det er blevet pænt og jeg kan nu hurtigt se hvis der opstår et problem igen. Mange tak for hjælpen!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også