Er gulvvarme billigere i drift end radiatorer?

Hej alle sammen. Som overskriften lyder, hvad er billigst i drift? Vi har lige lavet tung gulvvarme i vores hus på 150kvm, og det kunne være sjovt at høre om jeres erfaringer mht forbrug kontra radiator-løsningen. Vi har 300mm flamingo i gulvet, 150mm isolering i ydervægge, og inden for kort tid 350mm på loftet, og nye døre og vinduer. Min fætter samme størrelse hus, med den forskel at han valgte at bibeholde radiatorer, og dermed det gamle betondæk uden isolering. Han giver 16-17.000kr i opvarmning med fjernvarme. Hvad vil I anslå at vi kommer til at give? (Estimeret ud fra samme rumtemperatur) 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gulvvarme er altid meget dyrer da en del af varmen forsvinder ned i jorden og som man ikke har gavn af ...............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Radiatorer er helt klart billigst i drift. Gulvvarme koster væsentligt mere på varmeforbruget, da der er meget spild. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvordan kan der være spild i Så høj grad, med 300mm flamingo direkte i ryggen af slangerne? 

Umiddelbart tænker jeg egentlig at rumtemperaturen burde kunne være lavere hos os, når nu varmen kommer nedefra og derved må føles varmere pga føddernes direkte kontakt med underlaget?

Kan ikke helt forstå at det skulle være dyre, såfremt man har rumternlstater på, som kan indstilles til given temperatur, samt har god isolering? 


Mvh. Christian M
 

Annonce

Ca en fjerdedel af varmen forsvinder  ned i jorden , men det er stadig højeste mode ........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ja hvis gulvvarmesystemet ikke er lavet ordentlig, vil det helt klart være meget dyrere at opvarme. Med 300 mm isolering under, en ordentlig randisolering så sokkel og ydermur ikke opvarmes, så tror jeg ikke på at forskellen er særlig stor, men det finder der helt sikkert studier på.

Hvor meget det vil koste dig at varme op i forhold til din fætter er svært at gætte på, men er varmeprisen den samme, skulle det ikke undre mig at du sparer 40-50%. 

De fleste fjernvarmemålere indeholder en log, hvor nogle af aflæsningstallene gemmes 2 år. Normalt gemmes månedsaflæsningerne. Hvis du ikke umiddelbart kan få tallene udlæst, så find en betjeningsvejledning til din varmemåler på nettet. Så er det let at sammenligne med "fætter".


Søren O

Det er i samme fjernvarmeområde, så prisen er den samme Det ville være dejligt med 40-50% billigere end hans udgift, så har det været det hele værd at banke det gamle betondæk op! Eller i hvert fald bare billigere. Det er åbenbart meget forskelligt hvad folk mener er rigtigt

Med 300mm isolering mod terræn sammenlignet med din fætters hus, bliver din varmeregning alt andet lige billigere. Hvor meget er svært at beregne da andre faktorer også spiller ind.

Isolering mod fundament er en væsentlig faktor. Første bevis fik jeg efter renoveringen, da sneen lagde sig helt op ad soklen uden at smelte.

Med gulvvarme har du en lavere fremløbstemperatur hvor din isolering nedsætter varmetabet. Mine erfaringer er det modsatte af hvad Karl Smart postulerer, da temperaturforskellen mellem ind- og udgående gulvvarmevand målt ved fordelermanifolden er væsentlig lavere nu end dengang huset var forsynet med etstrengs system og radiatorer.

Når du øger isoleringen på lofter til 350mm vil du også reducerer varmetabet. Hvor meget afhænger af den nuværende isolering.

Så er der endelig fjernvarmen. Den er der store regionale forskelle på. Kan din fætter bibeholde samme afregning når tilskuddene til fjernvarmeværkerne bortfalder ved årsskiftet, og hvilken opvarmningsform har du for nuværende?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har 20mm kantisolering. Han har ligeledes 350mm, så det bliver identisk hos os. 

Mht fjernvarmeafregningen ved jeg ikke om han stiger fremover, pas. Men vi bor i samme by og er dermed i samme båd Vi købte huset med elradiatorer, men gik med det samme igang med totalrenovering. Vi starter derfor “fra nul”. 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis