Er gulvvarme billigere i drift end radiatorer?

Hej alle sammen. Som overskriften lyder, hvad er billigst i drift? Vi har lige lavet tung gulvvarme i vores hus på 150kvm, og det kunne være sjovt at høre om jeres erfaringer mht forbrug kontra radiator-løsningen. Vi har 300mm flamingo i gulvet, 150mm isolering i ydervægge, og inden for kort tid 350mm på loftet, og nye døre og vinduer. Min fætter samme størrelse hus, med den forskel at han valgte at bibeholde radiatorer, og dermed det gamle betondæk uden isolering. Han giver 16-17.000kr i opvarmning med fjernvarme. Hvad vil I anslå at vi kommer til at give? (Estimeret ud fra samme rumtemperatur) 

Hej alle sammen. Som overskriften lyder, hvad er... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Søren skriver    Hvor meget det vil koste dig at varme op i forhold til din fætter er svært at gætte på, men er varmeprisen den samme, skulle det ikke undre mig at du sparer 40-50%. citat slut .

Fuldstændig misvisende , det er jo nærmest omvendt ................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 26-12-2018 19:16:01

Søren skriver    Hvor meget det vil koste dig at varme op i forhold til din fætter er svært at gætte på, men er varmeprisen den samme, skulle det ikke undre mig at du sparer 40-50%. citat slut .

Fuldstændig misvisende , det er jo nærmest omvendt ................

 Det er første gang jeg hører folk være så skeptiske over for gulvvarme. Det lyder vanvittigt det skulle være så meget dyrere.. med kolde fødder må man da have behov for højere temperatur for at have samme varme følelse?

Karl Smarts postulat passer udmærket hvis man IKKE isolerer yderligere nedad. Men når den del er i orden så er der ikke den store forskel. 

Varmetab er naturligvis en kombination af temperatur forskel og isoleringsgrad. Så med radiatorer kan man godt have kolde gule og stadig holde varmen i rummet. Og med kolde gulve er der ikke den store varmetab den vej. 

En af mine sønner bor i hus på godt 200 kvm som de fik bygget i 2009 Med fuld gulvvarme. Der er jordvarme og de har meget lav varmeudgift, på trods af familie på 6 med 2 teenager til badning. Jeg husker ikke den årlige udgift derfor kommer den ikke her.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi halverede næsten vores varmeregning med tung gulvvarme og nye vinduer. 380 mm EPS.

Men med mængden af tråde på dette forum, hvor man mener 100 mm på klaplag er rigeligt til gulvvarme? Og at kantisolering er spild af tid? Så forstår jeg godt det kan blive en dyr oplevelse for mange.

Ja, jeg er i hvert fald glad for jeg valgte 300 og ikke 100mm iso hvor tykt kantisolering endte du med? 

Annonce

Mener vi landede på 30 mm kantisolering.

Hvis gulvet er isoleret ordentligt (500mm nedad og 50mm ud mod vægge mm), vil jeg klart sige at gulvvarme bruger mindre og giver højere komfort.

Jo højere fremløbstemperatur man har ifbm radiatorer, jo mere varmetab er der også til omgivelserne via rørisoleringen. Det er ren fysik/varmelære. Og da du skal have lavere fremløbstemp på gulvvarmen er det mindre varmetab.

Du får også en mere jævn rumtemperatur i arealet med gulvvarme fremfor med radiatorer.

Du skal selvfølgelig have højere fremløbstemperatur til din VVB, men her kan du holde rørlængder på et minimum og isolere dem ordentligt.



 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Ifølge teknologisk institut , så vil gulvvarme altid være dyrere , hvis vi sammenligner 2 ens isoleret huse .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
kewinlund skrev den 01-01-2019 15:52:09

Jo højere fremløbstemperatur man har ifbm radiatorer, jo mere varmetab er der også til omgivelserne via rørisoleringen. Det er ren fysik/varmelære. Og da du skal have lavere fremløbstemp på gulvvarmen er det mindre varmetab.


 Det har du ret i, hvis rørene fremføres i det fri, men det er nok sjældent tilfældet.

Ligger rørene indenfor 'klimaskærmen' vil den varme, der afgives fra rørene bidrage til opvarmning af huset.

Kan du komme det lidt nærmere end bare Teknologisk Institut?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis