Fermacell - spartling, væv eller filt

Hej. 

Jeg er ved at nå det punkt hvor jeg skal have bestilt fermacell fibergips hjem til skunk, skråvæge og loft. Jeg er nået frem til at jeg vil have de retkantet, for at få mindre spartlearbejde. Men, hvad giver det pæneste og stærkeste resultat med en belastning fra småfolk på 3 og 1 år? Og hvad er nemmest at arbejde med? Fuldspartle, filt eller væv? 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det giver netop mere spartelarbejde med ret kanter. Du kommer til at lave en bule der hvor du spartler, og det skal principielt jævnes ud over hele arealet. Når der er spartel kanter kan du nøjes med at spartle dem op og alle skrue huller. Kortkanter som ikke har spartelkant skal affases så der er plads til spartel ned i denne fuge. 

Jeg har for nylig set proff maler lave sådan ny væg. Der kom ikke noget filt på. 

Husk at fermacel plader skal limes i alle kanter, og den overskydende lim skæres af med en lidt skarp spartel, efter at det er tørret ind.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-12-2018 21:35:04

Det giver netop mere spartelarbejde med ret kanter. Du kommer til at lave en bule der hvor du spartler, og det skal principielt jævnes ud over hele arealet. Når der er spartel kanter kan du nøjes med at spartle dem op og alle skrue huller. Kortkanter som ikke har spartelkant skal affases så der er plads til spartel ned i denne fuge. 

Jeg har for nylig set proff maler lave sådan ny væg. Der kom ikke noget filt på. 

Husk at fermacel plader skal limes i alle kanter, og den overskydende lim skæres af med en lidt skarp spartel, efter at det er tørret ind.  

 Tak for svar. 

Men med retkantet, der netop bliver limet, skal jeg vel kun spartle skruehullerne? 

Blev vægen fuldspartelet, eller blev der blot spartlet skruehuller og malet derpå? 

Jeg er helt med på montering af fibergips, de skal limes hele vejen rundt med klæbefuge, og har netop været ude og købe en gipsskruemaskine for at lette arbejdet med de 4500 skruer, også er jeg sikker på at de ryger lige langt i hver gang. 

Det er mere behandling efterfølgene, for at få det flotteste og mest holdbare resultat jeg er i tvivl om. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

hej.......... hvis ikke du har købt fermacel allerede skal du være opmærksom på at der dannes en udposning ved alle skruehuller , som efterfølgende skal slibes helt væk før du starter på spartelarbejdet ......... hvis du har mulighed for at få en rigidur fibergips er du ude over de forhøjninger i pladen ved skruerne , skruehuller er i denne plade som i en alm gipsplade . .............. jeg stiller mig tvivlende over for om du kan montere fermacel pladerne så du kun skal spartle skruehuller ........... jeg har aldrig set det selv efter montering af proff tømrer .......  den nyeste malerbeskrivelse omfatter en fuldspartling af fermacell fibergips plader ........  


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Skyd pladerne fast med klammer= ingen forhøjninger der skal slibes. Og montagen går ca 5 gange hurtigere

Vær opmærksom på at anvende den grønne fermacelllim, den anden er pi... giftig

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
g.lykke skrev den 27-12-2018 12:52:16

hej.......... hvis ikke du har købt fermacel allerede skal du være opmærksom på at der dannes en udposning ved alle skruehuller , som efterfølgende skal slibes helt væk før du starter på spartelarbejdet ......... hvis du har mulighed for at få en rigidur fibergips er du ude over de forhøjninger i pladen ved skruerne , skruehuller er i denne plade som i en alm gipsplade . .............. jeg stiller mig tvivlende over for om du kan montere fermacel pladerne så du kun skal spartle skruehuller ........... jeg har aldrig set det selv efter montering af proff tømrer .......  den nyeste malerbeskrivelse omfatter en fuldspartling af fermacell fibergips plader ........  

 Jeg har ikke bestilt dem hjem endnu. Men i tilbudet fra bygma skal jeg give 35 kr + moms pr m2 for fermacell. Jeg må høre hvad de kan lave det andet til, hvis de forhandler det. 

Men hvis problemet er så stort, hvorfor er fermacell så, så udbredt iforhold til rigidur? Jeg kan se problemstillingen nævnt her i forum allerede i 08, det er alligevel 10 år siden. Ville rigidur ikke være mere udbredt idag, hvis det sparede folk for en masse arbejde? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
maf skrev den 27-12-2018 13:25:59

Skyd pladerne fast med klammer= ingen forhøjninger der skal slibes. Og montagen går ca 5 gange hurtigere

Vær opmærksom på at anvende den grønne fermacelllim, den anden er pi... giftig

 Nu er jeg igang med at forskalle med 25×100 kan klammer holde der i? Og hvor tæt skal klammer sidde? Uden noget fagligt belæg, har jeg større tiltro til skruer. Det er også kun 1 gang det skal laves, jeg skal kigge på det, de næste mange år. 

Jeg er ikke så nervøs for at bruge den normale klæbefuge. Vi har en tildens til at overdrive når vi snakker miljø og sundhed. I disse politisk korrekte tider, ville man have fjernet den billige fra hylderne, når man har et produkt der kan erstatte det. 

Du bestemmer selvfølgelig selv hvordan du vil lave det og hvor lang tid du vil bruge på dit projekt.

 Klammer skal skydes pr 20 cm og holder ligeså fint som skruer, det går bare betydeligt hurtigere og du slipper for en arbejdsgang med at skrabe forhøjninger af.

"Jeg er ikke så nervøs for at bruge den normale klæbefuge. Vi har en tildens til at overdrive når vi snakker miljø og sundhed" 

Ligesom asbest og bly mener du? Prøv at læse databladet på limen 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
maf skrev den 28-12-2018 09:01:37

Du bestemmer selvfølgelig selv hvordan du vil lave det og hvor lang tid du vil bruge på dit projekt.

 Klammer skal skydes pr 20 cm og holder ligeså fint som skruer, det går bare betydeligt hurtigere og du slipper for en arbejdsgang med at skrabe forhøjninger af.

"Jeg er ikke så nervøs for at bruge den normale klæbefuge. Vi har en tildens til at overdrive når vi snakker miljø og sundhed" 

Ligesom asbest og bly mener du? Prøv at læse databladet på limen 

 Så vil jeg da overveje at bruge klammer frem for skruer. De skal dog sidde pr 15 cm i loft og skråvægge kan jeg læse. Men det spare stadig en masse slibearbejde. Tak for råd. 

Ja præcis som med asbest og bly, der enten ikke må benyttes eller i så små mængder at de ikke udgør en real fare. De skader vi ser efter dem idag, er jo gamle skader. 

Fermacell skal kun limes hvis der benyttes plader med retkant, ellers ikke.
Jeg har sat filt på de lofter jeg har sat Fermacell op, for at skjule eventuelle revnedannelser.
Mht. skruehuller, så kører jeg en tur over med girafsliberen, og så er det fnuller væk - og med klammer skal du stadig spartle, de er ikke helt usynlige

spørgsmålet om fibergips af det ene eller det andet fabrikat afhænger sikkert kun af den pris som bygherren / tømreren , kan købe pladerne til ............. de har det med at være komplet ligeglade med maleren som skal overtage deres arbejde ..............

en erfaring efter ca 8 år som bygningsmaler .......................

( lidt sure opstød må der være plads til )


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også