Udskæring til skydedøre i gasbeton - armering eller hvordan

Hej alle og glædelig jul :)

Jeg overvejer at sætte en dobbelt skydedør i væggen mellem køkken og stue. Væggen er i 75mm gasbeton og måler 4150mm bred. Der kommer til at være 300mm gasbeton fra døråbningen mod loft, og åbningen skal være 3340 x 2100mm. Væggen er ikke bærende.

Jeg tænker at rille næsten hele bredden af væggen, også mure en form for armering ind. Men skal jeg vælge normal armeringsjern i 12-14mm, eller en anden type jern. Bygmax har en del forskellige, måske der var en bedre egnet? Vil være sikker på at det ikke kommer til at hænge pga det bredde hul til døren.


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skal lige være helt med.

Du skriver du vil sætte skydedøre op. Skal de ik skrues i top og bund med skinner, som dørerne så kan glide i?

Er det sådane du mener?


Mvh. Christian M
 

12-14mm armering er helt fint. Et par stykker ved siden af hinanden med et par cm i mellem. Husk omkring 10cm overlæg i begge ender, så vægten bliver ført ned på væggen på hver side. 

Du kan bruge Weber 280/multipuds som mørtel.


Elektronikteknikeren

2 stykker armeringsjern til et hul der er 3,34 m., det går da vist ikke. En overligger, hvis de fås i den længde, er da det mindste.


fase
Christian M skrev den 25-12-2018 22:50:47

Skal lige være helt med.

Du skriver du vil sætte skydedøre op. Skal de ik skrues i top og bund med skinner, som dørerne så kan glide i?

Er det sådane du mener?

 Det er helt korrekt. De skal monteres i indbygningsmoduler - hvad tænker du da?


Gregeren skrev den 25-12-2018 23:00:11

12-14mm armering er helt fint. Et par stykker ved siden af hinanden med et par cm i mellem. Husk omkring 10cm overlæg i begge ender, så vægten bliver ført ned på væggen på hver side. 

Du kan bruge Weber 280/multipuds som mørtel.

 Ville det det kunne holde det spæn, som @S Fabrin siger?


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

Hvorfor sætter du ik bare en gasbeton overlægger i? :•) 


Mvh. Christian M
 

Nok ikke nemt et finde en overligger i 75mm bredde?

Du skal have styr på om muren har en bærende og/eller afstivende funktion i huset.

Har den ingen af delene kunne du jo fjerne muret hele vejen op, og lave en inddækning i gips eller lignende.

En limtræsbjælke kunne også være en mulighed.

Tror ikke rigtig på du vil få noget godt ud af at fræse jern ind i en så tynd og porøs mur.


Vi prøver igen, i morgen --

Muren står i samme retning som spærene, så er næsten 99% sikker på at det styk kunne fjernes. Ville det kunne forekomme hvor det ikke var tilfældet?

Der skal laves noget gips arbejde, da indbygningsmodulet er 120 eller 140 mm, mod de 75mm væggen er.


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

I stedet for at lave noget gipsarbejde, så kunne du fjerne muren helt og bygge den op i gasbetonblokke i en dimension, der passer til karmens dybde. Det ville også gøre det nemmere at finde noget, der kunne bruges som overligger.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis