Er mine gitterspær selvbærende ?

Hej LDS,

Vi har i sommers købt et parcelhus fra 1964. Nu er vi så småt i gang med at, skulle istandsætte/renovere huset vi vil blandt andet gerne rive nogle vægge ned for at lave nogle større rum. I den forbindelse var jeg et smut på loftet, og kunne konstaterer at det er T2 gitterspær, umiddelbart ser det ud til at spærene er lavet på stedet og ikke fabriksfremstillet.

Hvordan er det nu lige ...

Så vidt jeg husker så siges det at gitterspær er selvbærende, jeg har været oppe og løfte isoleringen og kan se at væggene (væggene er 7,5 cm Siporex) går op og rammer spærfoden nogle steder, men jeg synes det er svært at vurderer om væggene er bærende, eller om det bare er måden man har valgt at lave væggene i sin tid. 

Men er der ikke også noget med at væggene kan have en afstivende effekt på selve huset i forhold til vind og vejr ?

Havde en tømrer ud i sommers og kigge, og han mente at der skulle en 4 meter bærende bjælke op, og det kostede så 40.000 kr da den kun kunne komme ind ved at lave et hul i vores muret gavl - det synes jeg var lidt dyrt og lod det så ligge lidt.

Jeg håber på at der sidder nogle kloge mennesker der kan give nogle gode fif til hvordan jeg evt kan vurdere om væggene er bærende, eller om de kan rives ned.

Mvh Thomas

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer lidt an på hvor brede de spær er. Men de er typisk selvbærende. Der hvor du skal passe på, er de stabiliserede vægge. Dvs skillevægge, der støder på en facadevæg vinkelret. De er vindstabiliserende. Ofte er de muret i sten for bedre styrke. Jeg har selv revet skillevægge ned i et længehus fra 1976 for ca 13 år siden og det går fint. Hvis du er usikker, så laver du tricket, at lægge en limtræbjælke på 100-125 mm tværs over 4 spær, hvor du hiver vægge ned. Den skal hæftes på spærene med beslag eller vid bånd. Den gør, at trykket nedad bliver fordelt fra det ene spær til de omkringliggende. Men hvis du kan dy dig, og ikke smide masser af kilo op på gangbroen, skal det nok gå.


 

Tak for svar uldal, 

Bredden indvendigt fra ydermur til ydermur er lidt under 8 meter

Det er de vægge der er farvet røde som vi ønsker at rive ned, de er af samme type "7,5 cm Siporex"

Vil du mene at det kunne gå at rive dem ned, eller skal der en limtræsbjælke op?


Vi har et hus meget lig jeres, som har 7.9 m målt på ydervæggen - vores er dog uden kælder. Vores gitterspær behøvede ikke aflastning med en midterrem. Problemet er typisk først når der skal være beboelse ovenpå - så er der typisk behov for en midterrem for ikke at få for stor nedbøjning når kravet om 400 kg/m2 skal indregnes.

Det er rigtig at de indre vægge afstiver huset - omend de ydre vægge burde være rigelig.

Den type spær skrider oftest i de sømmede samlinger, og selv om de nok ikke kollapser, har de ofte behov for at støtte på skillerummene.

Du kommer til at mangle understøtning af dine spær og støtte til din gavlvæg.

Jeg ville kontakte en bygningsingeniør, for at få de korrekte oplysninger, og så har vedkommende jo også en ansvarsforsikring.


Mellem køkken og stue ville jeg ikke have betænkninger, men den mod gavlen er for farlig. Med det store skydedørsparti, er gavlen noget dingelværk.


 

Annonce

Jeg ved ikke hvordan tømrer kommer til 4 m lang. jeg synes stuen er meget bredere

Når du får byggesagkyndig til at se på det, så foreslå den mulighed at lægge bjælke oppe på loftet. Så skal alle spær stroppes / skrues op til den. Så er det evt gavl beklædning der skal hul i, 

Skal den ligge under så kan den komme ind igennem skydedør. Når der så er hul over skillerum ved gang skal denne blot være dobbelt så dyb som ellers. f.eks. 25 cm., Så kan enden stikke derind medens bjælken hejses op og forskydes ud i gavl hullet. Der kan så blive til 12 cm vederlag i begge ender. 

Et par stillads bukke, og en talje så komme man langt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er ikke nogen skydedør i huset, i gavlen er der 2 vinduer, det er dem i kan se på plantegningen.

sådan noget som loftkonstruktionen har ikke nogen stabiliserende effekt? 

Om spærene kræver understøtning vil jeg ikke udtale mig om - ud over at tilslutte mig rådet om at få en statiker til at beregne det. Det er store summer der er i spil, hvis det gør galt, og så er det rart at der er nogen med en ansvarsforsikring at gå efter.

Men 40000 kr for at skyde en bjælke ind forekommer mig at være meget. Vi taler om materialer til under 10000 kr, og man får trods alt en masse murer-timer for 30.000 kr.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Hvis du skulle afstive gavlen - så køb et stk. 7 meter x 300mm spærtræ - og læg/fikser det langs gavlen - skal ligge på den flade side.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis