Er mine gitterspær selvbærende ?

Hej LDS,

Vi har i sommers købt et parcelhus fra 1964. Nu er vi så småt i gang med at, skulle istandsætte/renovere huset vi vil blandt andet gerne rive nogle vægge ned for at lave nogle større rum. I den forbindelse var jeg et smut på loftet, og kunne konstaterer at det er T2 gitterspær, umiddelbart ser det ud til at spærene er lavet på stedet og ikke fabriksfremstillet.

Hvordan er det nu lige ...

Så vidt jeg husker så siges det at gitterspær er selvbærende, jeg har været oppe og løfte isoleringen og kan se at væggene (væggene er 7,5 cm Siporex) går op og rammer spærfoden nogle steder, men jeg synes det er svært at vurderer om væggene er bærende, eller om det bare er måden man har valgt at lave væggene i sin tid. 

Men er der ikke også noget med at væggene kan have en afstivende effekt på selve huset i forhold til vind og vejr ?

Havde en tømrer ud i sommers og kigge, og han mente at der skulle en 4 meter bærende bjælke op, og det kostede så 40.000 kr da den kun kunne komme ind ved at lave et hul i vores muret gavl - det synes jeg var lidt dyrt og lod det så ligge lidt.

Jeg håber på at der sidder nogle kloge mennesker der kan give nogle gode fif til hvordan jeg evt kan vurdere om væggene er bærende, eller om de kan rives ned.

Mvh Thomas

Hej LDS, Vi har i sommers købt et parcelhus fra... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

For at lave en fornuftig afstivning af den endegavl ville jeg ligge en bjælke ovenpå spærrene over den væg der er i midten af huset. Dimensionen bør jo nok være 120 x 270 i fuld længde. Alle spær skal fastgøres til den og have fuld kontakt til limtræet. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg går ud fra at det sidste spær mod gavlen ligger meget tæt på gavlen, det spær ville jeg  klodse op imod gavlen og herefter bore huller med ca 50 cm mellemrum og så sikre spæret til gavlen med gevindstænger og kemisk anker lim.

Så ville jeg isolere mellem de eksisterende spær og herefter skrue forskallingsbrædder med fer og not i et godt forbandt ovenpå de eksisterende spær og herefter isolere videre ovenpå forskallingsbrædder.

Hvis du er bekymret for åbningen i gavlen og du har dobbelmur så kan du evt sikre den med et u-jern henover de 2 mure  et stykke højere end åbningen og så bore gevindjern i fundamentet og sikre med et vindtræksbånd og evt med et vinkeljern i åbningens nederste hjørner.

Jeg har lavet lignende på mit hus i forbindelse med tilbygning mod gavlen.

Min tilbygning krævede selvfølgelig beregninger efter krav fra kommunen og jeg vedhæfter et par detalje tegninger fra ingeniør.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis