Motor på Miele W1713 vaskemaskine starter ikke - men virker under selvtest programmet....

Kære Alvidende orakler,

Vores Miele W1713 vaskemaskine viser fejl F53. Jeg har kørt maskinens eget testprogram, og her virker motoren fint. Når jeg kører et vaskeprogram siger den fejl F53 når den når det punkt hvor den normalt starter motoren og tromlen drejer. 

Er der een af jer der ved hvilke komponenter der kan være defekte, måske et specifikt relæ (der er jo mange), så jeg kan skifte det nødvendige i stedet for hele printet. 

Eller er jeg helt galt på den - ligger fejlen ikke i styringen?


Mvh


Torben Espenhain


Kære Alvidende orakler, Vores Miele W1713... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej SnowCrash

Ahhhh, nu forstår jeg. Jeg skal blot starte centrifugeringsproggrammet..........

Tak 

Hej Snowcrash

Du har helt ret, ved normal kørsel af centrifugeringsprogrammet starter alarm F53, og det samme sker når jeg tester med hånddrejning og stopper.

ved kontinuerlig hånddrejning gennem hele centrifugeringsprogrammet  går alarmen ikke - så der skal blot nye kul på. tak for hjælpen.

Jeg har under mine forsøg på at afhjælpes fejlen erfaret at jeg kan indstille maskinen til at centrifuger ved 1600 rpm istedet for de oprindelige 1300. kan maskinen holde til denne forøgelse? eller er den ikke dimensioneret til det?


mvh


Torben

Det er præcis samme motor, lejer og styreprint i maskinerne til 1300 og 1600 rpm centrifugering, så der burde ikke ske noget ved at ændre begrænsningen i service menuen. Det skal dog siges at jeg aldrig har prøvet det selv.

Så er problemet løst og maskinen vasker igen som den skal. Tak for hjælpen til alle som bidrog. 

Det var kullene på motoren der skulle skiftes. Det kostede omkring 300 kr med uoriginale kul, så holderen fra de originale kul skulle genanvendes. De gamle kul holdt til 6780 timers drift. Nu venter jeg med spænding og ser hvor meget de uoriginale kan holde til. 

Hele operationen kunne udføres med fronten demonteret. Let. 


Mvh


Torben

er lidt nysgerrig hvordan kommer du ind i service menuen på en miele vaskemaskine

jensen55 skrev den 03-01-2019 22:07:31

er lidt nysgerrig hvordan kommer du ind i service menuen på en miele vaskemaskine

 Det afhænger af modellen. Det nemmeste er at lave en Google søgning på "Miele service menu" så dukker der en række videoer op med forskellige beskrivelser.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis