Motor på Miele W1713 vaskemaskine starter ikke - men virker under selvtest programmet....

Kære Alvidende orakler,

Vores Miele W1713 vaskemaskine viser fejl F53. Jeg har kørt maskinens eget testprogram, og her virker motoren fint. Når jeg kører et vaskeprogram siger den fejl F53 når den når det punkt hvor den normalt starter motoren og tromlen drejer. 

Er der een af jer der ved hvilke komponenter der kan være defekte, måske et specifikt relæ (der er jo mange), så jeg kan skifte det nødvendige i stedet for hele printet. 

Eller er jeg helt galt på den - ligger fejlen ikke i styringen?


Mvh


Torben Espenhain


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved godt du skriver at motoren kører ved testprogrammet, men har du checket motorkullene?

Ved ikke om du har set denne side?

Miele F53



Hvis de er meget slidte, ville jeg skifte dem, (det skal du jo alligevel hvis du får maskinen til at køre igen), men selvfølgelig de koster også penge.

Det er for dyrt at reparere på en ældre vaskemaskine, hvis man ikke ved helt præcis hvilken del der er galt med!

Hvis delen koster mere end 1000kr. ville jeg nok købe en ny vaskemaskine, ellers kan det ende med at reparationerne blive dyre end en ny vaskemaskine.    

Det kan være omdrejningssensoren på motoren det er galt med. Det er en spole der sidder på forsiden af motoren (sammen med kullene) og registrerer motorhastigheden. Den plejer at knække i kobbertråden så der ikke er forbindelse igennem den.

Det nemmeste er at skifte motorkul og omdrejningssensor som et samlet modul, da det lyder som om kullene trænger til at blive skiftet også.

Bemærk at der er to forskellige modeller til W1713,

 Hhv. op til og med fabrikationsnummer 40/ (part # 4229778 eller 42297790 som begge er afløst af 7785400)

 og et fra og med fabrikationsnummer 41/ (part # 6799640 eller 6799641 som begge er afløst af 6799642).

Hej SnowCrash,


Jeg målte på ben 1 og 2 der er ben til omdrejningssensoren, når jeg drejer tromlen får jeg en volt måling på multimeter. Kan sensoren være defekt så den ikke giver det fulde udslag ved rotation af tromlen?


Torben Espenhain skrev den 27-12-2018 14:34:36

Hej SnowCrash,


Jeg målte på ben 1 og 2 der er ben til omdrejningssensoren, når jeg drejer tromlen får jeg en volt måling på multimeter. Kan sensoren være defekt så den ikke giver det fulde udslag ved rotation af tromlen?


Nej, hvis der er forbindelse igennem sensoren , eller AC spænding på når motoren drejer, er det ikke sandsynligt at sensoren fejler noget.

Så er det nok nærmere kullene du skal efter.

Du kan prøve at ”snyde” dørlåsen ved at vippe palen ind med en skruetrækker og sætte maskinen til at centrifugerer med lågen åben. Hvis omdrejningssensoren fungerer men kullene er slidte, kan man dreje tromlen rundt med hånden hvorved den ikke giver fejl 53 da den blot ser at tromlen drejer. (hastigheden er uden betydning)

Jeg antager, når du måler på omdrejningssensoren er det oppe ved styreprintet, således du også kontrollerer ledning til- og stik på motoren?


Hej SnowCrash,

Ja, jeg målte både nede ved motoren på stikbenene, og oppe ved printet. Jeg har nu bestilt kul og prøver at skifte dem. 

Jeg prøver den metode du beskrev for at dreje tromlen med hånden. Jeg forstår det som at jeg skal køre programmet, og dreje tromlen med hånden på det tidspunkt hvor den skulle dreje af sig selv.... jeg skal så lige finde en metode til at holde vandet inde i tromlen først ;-)


Tusind tak for din virkelig gode hjælp. Godt Nytår


mvh Torben

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis