Vand til fremløb ved telestat på retur

Hej lds. 

Jeg har opsat gulvvarme med 10 kredse. Manifold er uden flowmeter. Det har telestater på ventilerne på returløb. Skal jeg indstille noget på fremløbet ved at dreje oven på manifolden?


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du ikke fået en brugsanvisning med din manifold? Normalt skal de enkelte kredse indreguleres efter hvor lang den enkelte gulvvarmeslange er. Under dækslet hvor din unbraconøgle sidder er der normalt en justerskrue. Ved den længste gulvvarmeslange skal der være helt åbent. Ved en kort slange skal der næsten være lukket.


Søren O

Hvis du ikke har en vejledning, så må du eksperimentere dig lidt frem. 

Først tæller du hvor mange omgang skruen kan tage fra lukket til helt åbent. 

Som Søren O skriver skal de længste slanger være helt åbne, og de korteste ca. 1 omgang De andre udregnes så forholdsvis derfra. 

Altså hvis det er 6 omgange du har i alt så starter du ved 1 og regner op til 6. Det er 5 omgange det skal deles ud på. Er de længste 80 m. og de korteste 20 m så er der 60 m forskel til de 5 omgange altså 12 m pr. omgang 

1omg. = 20 m

2 omg. = 32 m

3 omg. = 44 m'

4 omg. = 56 m

5 omg. = 68 m

6 omg. = 80 m

Så må længder derimellem blive til 1/4 eller 1/2 omgange.

Har du ikke har skrevet længder på slanger kan du måske endnu nå at se opmærkning på slanger hver der for hver meter står en angivelse. 

Ellers må du lave den samme udregning bare med rummenes m2 + 2 gange afstand fra rum til fordeler.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Der står jeg skal justere ventil på returløb. Længste helt åben og derefter ud fra en tabel. Det har jeg gjort. Så er det vel nok troede bare man også justerede fremløb.



 

Det er sådan set lige meget om det er frem eller retur du justerer på. Du skriver at telestater er på retur, så det er kun ved fremløb du kan justere. 

Når du har tabel så ser du helt bort fra min lomme udregning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skruer Umbraco skruerne helt op på fremløb. Og justere flowet nede på returen ved at dreje den røde ring med tal på efter din tabel med slangelængder.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Epoxy mand: Han har / får telestarer på retur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så tager han bare telestater af og justere under dem.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

På min er der ikke justerings mulighed på telestat siden. De påvirker en stift som går ned i centrum. 

Men vi er enige om at der skal være helt åbent i den ene side og så justeres i den anden side. og så er det underordnet hvad der er frem og retur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja. Nu ligner det en nyere danfoss manifold, og så er det altså bare nemmere at justere på returen når skema dertil følger med. 


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Tak for svar. Jeg har justeret den røde ring på retur ventil under telestat jf skema. Fremløbsskruer er helt åbne. 


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også