Lysdæmper afbryder kun når der er sat ledning i lampeudtag

Hej alle.

Baggrundsinformation:
Jeg har købt en lysdæmper (nærmere bestemt en LK FUGA® indsats lysdæmper MEK-D 300CR). Jeg har sat den i væggen i en boks, hvor der nedenunder er en dobbeltstikkontakt med afbryder. I væggen er der tre ledninger, en fase, en nul og en, der går til lampestedet. Jeg har forbundet fasen til stikkontakten, nullen til stikkontakten, og den sidste til dæmperen. Derudover har jeg forbundet stikkontakten (+delen) med dæmperen.

Hvis jeg sætter en lampe i lampeudtaget i loftet virker alt som det skal. Begge stikkontakter virker og kan afbryde, og dæmperen kan både dæmpe og afbryde. Pæren tænder og slukker altså som tiltænkt.

Problem:
Der er dog en ting, jeg ikke forstår, og det håber jeg, nogen her kan hjælpe med at opklare. Hvis jeg ikke tilslutter en ledning til lampeudtaget, så lyser min polsøger (på M1 i lampeudtaget) uanset om jeg afbryder på lysdæmperen på væggen. Hvordan kan det være?

Vh Jonas

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er helt normalt på denne type dreje-lysdæmper!

Du vil kunne måle 230V på tændledningen med et multimeter, uanset om der er tændt eller slukket. Men lampen vil selvfølgelig tænde og slukke (og dæmpe) som den skal.

Hvorfor er det egentligt et problem?


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det er ikke et problem. Årsagen til, at der kan måles en spænding med en polsøger, er at lysdæmperen ikke er en mekanisk kontakt, men en elektronisk kontakt, som ikke afbryder på samme måde. Lysdæmperen har bare en stor modstand, når den er slukket. 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis