Sporing af gammel fjernvarmerør

Hej

Jeg skal grave ud til et dræn da vi har fugtophobning ved vores kældervæg. I den forbindelse har jeg lavet en søgning på www.LER.dk og fundet ud af at der ligger et gammel fjernvarmerør 2 meter før hvor vi har fugtophobningen. Derfor vil jeg gerne grave ned til røret for at se om dette kunne være grunden til det fugt vi ser.

Er der nogle smarte måder hvor på jeg hurtig kan spore røret, da optegningerne ikke er særlig præcise? Her tænker jeg på metaldetektorer, boring etc. Jeg skal nemlig selv stå for udgravingen med en spade for at se om dette er forklaringen på obhobningen.

Venlig hilsen

Kim

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er fjervarmerøret i brug .............

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......

Hvis det er almindelig jord uden fyld, så grav det øverste lag af, og tryk et stykke rundjern ned i jorden. Rørene ligger nok i ca. 80 cm. dybde. Når du rammer rørene ved at trykke (ikke slå) rundjernet ned (ca. ø 10 mm), så vil du ved at "følge rørene lidt" kunne udelukke en sten.

Søren O

Hej Søren og Karl

Nej røret er ikke i brug. Det er et gammel rør efterladt da fjernvarmen blev renoveret. Men røret ligger på langs med faldet mod vores hus, så vi mistænker lidt at det virker som et dræn.

Der er klappet et klaplag/kørelag ovenpå der røret ligger så det er meget svært at komme igennem, men jeg vil prøve med et stykke rundjern. 

Mange tak for svar til jer begge 2.

Venlig hilsen

Kim

Rundjerns metoden er blevet brugt i mange år til at finde f. eks drænrør. Det vil være en fordel hvis du kan få svejset et lille stykke af rundjern på tværs øverst. Det er godt håndtag. 

Men ellers ville jeg da starte med at grave hvor fugt problem er, det er meget sandsynlig at rørene er der.

Kan du ikke se inde i kælder hvor rørene har gået ind. repareret puds, ændring på fjernvarme rør el.lign.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis