Muslingeskaller som vægge og isolering

Goddag.


Jeg er i gang med at lægge et budget for et husbyggeri som jeg er i gang med at spare op til. I et forsøg på at spare penge har jeg leget med tanken om at skifte de traditionelle mursten ud med spær af træ og muslingeskaller med et lag mørtel på. 


Jeg vil gerne hører om folks erfaringer med muslingeskaller, specielt omkring hvordan de opfører sig mht. at sætte sig. 


Der udover er de eneste steder på nettet hvor man kan finde en fast pris på muslingeskaller er det ca. 1100-1500kr for en bigbag på 2m3. Det synes jeg er en kende pebret når man tænker på at det er et affaldsprodukt og jeg skal bruge ca. 75- 80m3. 

Er der nogle der kender et sted eller firma hvor man kan gør sig et kup med skaller? 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vores gamlevenner forsøgte sig med det hus de endeligt kom af med. Det stinker i mange år af rådden fisk og isolere uensartet og dårligt. Uanset hvormeget de bedyrede på Fredericia havn, lugtede det fælt. Toppen var, at vennerne udlagde skaller på havegange. DER blev naboerne sure. PS skulle du gå igang, så få skallerne leveretløst på lastvogn, det er det billigste.


 

Regn du hellere på isoleringen, det du projekterer skal jo leve op til bygningreglementets krav.. og du vil få monster tykke mure hvis isoleringen skal nå niveauet for i dag.....


MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvorfor er det du vil bruge muslingeskaller? Hvis det er af miljøhensyn, så er der jo også en stor miljøgevinst ved at bruge brugte byggematerieler, f.eks. brugte mursten. Der er ligeledes en stor besparelse, hvis du ikke regner din egen arbejdstid med.

uldal:

Planen var bestemt også at lade skallerne rådne i et godt stykke tid inden de skulle bruges. Når du siger det isolerede uensartet og dårligt hvad skyldtes det så helt præcist? 


njord:

Jeg har regnet med en murtykkelse på ca. 0.5 meter, udover det ved jeg heller ikke lige hvad du ellers mener. Det virker lidt som en kommentar ude af kontekst eftersom skallerne fungerer både som isolering og mur. 


perhans:

Grunden til jeg gerne vil bruge muslingeskaller er fordi jeg gerne vil se hvad der er muligt mht. at bygge en forholdvis moderne bygning med utraditionelle materialer. Samtidig med det at jeg gerne vil have så lave udgifter som muligt eftersom jeg er stærkt interesseret i at være gældfri så hurtigt som muligt. 

saltstangen skrev den 21-12-2018 14:51:17

njord:

Jeg har regnet med en murtykkelse på ca. 0.5 meter, udover det ved jeg heller ikke lige hvad du ellers mener. Det virker lidt som en kommentar ude af kontekst eftersom skallerne fungerer både som isolering og mur. 

Når du skriver regnet med, betyder det så du har tænkt at en murtykkelse på 50 cm vil være passende? 


Hvordan passende:

- At muren har den fornødne styrke til at bære tagkonstruktionen, evt etage adskilllese osv?

- At det isoleringsmæssigt vil være den tykkelse der gør at din hus konstruktion er isoleret efter de nye gældende bygningsregler?

Og hvordan tænker du din mur opbygget? du skriver det både er isolering og mur der udgøres af 50cm musligeskaller.

Men hvordan holder du dem sammen, får styrke i højden, stabilitet sidevejs.

Hvordan tænker du muren opbygget lagmæssigt udefra?


En alm murstens villa udgøres af fx 11cm mursten, 200mm isolering (fx Glasuld 37), 11 cm mursten, vandskuring, malet overflade.

Et træhus fx: 25mm klinkebeklædning, 25mm trykimprægnerede klemlister, vindpapap 0,5mm, lodrette stolper 45x245 (C/C 95 cm) udfyldt med isolering (fx Glasuld 37), Dampspærre 0,2cm, vandrette reglar 45x45 (C/C 60cm) udfyldt med isolering (fx glasuld 37), 2 lag gipsplade 13mm, glasfilt, spartlet og malet.



MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

At du vil være gældfri er jeg helt med på.

Men overvej en kende om ikek det også handler om at have skabt en blivende værdi.... Personligt vil jeg gern egældsminimere, og samtidigt sikre mig at det jeg bygger har en blivende værdi.... 

Jeg tænker fx at et halmhus kan bygges ret billigt, men at dettil gengæld ikke vil være ret nemt at sælge og hvis muligt kun til lav pris. Altså lav investreing i kr, masser af investeret tid og intet restværdi når man vil flytte. En usikkerhed omkring vedligeholdelsen og den tilhørende omkostning mens man bor der.

Et træhus (rimelig konventionel konstruktion) så er investeringen højere, arbejdet måske det samme som med halm, men til gengæld er det langt mere sandsynligt at der også er en højere salgsværdi npr man vil videre. Altså rimelig investering i kr, masser af investeret tid og en fornuftig restvædi når man vil flytte. Plus den konventionelle opbygning er letter og formodentligt billigere at vedligeholde mens man bor der.


Men tanken er helt sikkert tiltalende.... Altså at minimere sin gæld, eller alternativt at maksimere sin værdi....

Selv er jeg gået efter at maksimere værdien af det jeg ejer... En pæn stor investering, tilføjelse af fx udsigts altan, trægulve etc. og i et OK attraktivt område.... Jeg er ret sikker på der vil være tale om en gevinst ved salg og en glæde ved at bo her indtil da......


NAturligvis er vore valg forskellige... men spændnede tanker om at etablere sig med tanke for frihed senere..




MVH Njord

Som nævnt havde vore venner et hus for 30 år siden, der var konstrueret med skaller som isolering. Det tog 6 år at få det solgt og det blev pillet ned med det samme. Hvis du går efter økonomi, kan du indkøbe isoleringsmaterialer til den helt rigtige pris ved tålmodighed og opmagasineringsplads. Du får det også meget lettere med byggetilladelse. Desuden er det bruttoarealet man regner for bebygget areal. Med 50-60 cm facadeyykkelse, bliver det enten en lille hytte indvendigt eller et kæmpehus udvendigt.

Mht uensartetheden ved jeg, at de leverede skaller tit er sammenbrudte og fyldt med ruer, som nedsætter hulrumseffekten.

Prøv om du kan finde en af de gamle DR udsendelser om Friland på Djursland. Her prøvede de mange forskellige byggeteknikker.


 

Friland udsendelserne kan du finde her.

https://www.dr.dk/tv/se/dr-friland/friland-2003/dr-friland-vinter-pa-friland#!/

Når du ser på deres dimmensioneringer, så husk at der er højnet temmelig meget på isolerings siden siden, med andre ord er der krav til langt højere isolering og i øvrigt også til tæthed osv.


MVH Njord

Jeg er helt enig i hvad Njord skriver men der ud over skal du regne med at jo mere utraditionelt du bygger jo længere tid tager det og hvis du vælger at tage fri fra arbejde for at bygge, skal du medregne denne ekstra tid og dermed den ekstra tabte arbejdsfortjeneste når du sammenligner forskellige løsninger. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også