Installation af stikkontakt

Min elektriker har afmonteret en stikdåse(2,5 moduler - en dobbelt tænd/sluk og en stikkontakt med afbryder) og han kommer først tilbage igen i det nye år - det kan jeg ikke vente på. Jeg sidder så her med 5 kontakter der ikke virker og har en formodning om, at det er den ene kontakt han har afmonteret der lige skal indstilles for at der kommer strøm i de andre igen. Hvordan gøres dette? 

Inde fra muren stikker der 2 kabler ud, 1 ovenfra og 1 nedefra. Der er henholdsvis 4 ledninger i den ene og 3 i den anden. Tændsluk-modulet er indstillet via 3 ud af 4 ledninger fra det første kabel og virker korrekt. Kontakten med afbryder er afmonteret og der er en sort ledning fra det første kabel og 3 ledninger fra det andet kabel der ikke er sat til noget. Er der nogen der kan fortælle mig hvilke ledninger der skal i hvilket hul for at der kommer strøm i de resterende dåser? Jeg slukker selvfølgelig for elektriciteten før jeg piller ved det.

Med venlig hilsen Jens Wagner

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den sorte ledning, som er ført ned i den nederste dåse må være nul. Den skal samles med den blå i nederste kabel. Den brune fra nederste kabel skal forbindes med fasen fra afbryderen. Det er sandsynligvis den blå i afbryderen. Dette antaget at blå bruges som nul og brun som fase fremad i installationen.

Du skal have fat i elektrikeren, og få ham til at montere dåserne igen, inden du laver væggen færdig, da de er monteret forkert. I den anvendte type dåse, må der ikke være skruer i bunden.



Du skal være helt sikker på at det er monteret i den anden ende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis