Tilslutning af kogeplade på 2x16A, men har kun 2x13

Jeg har lige købt en induktionskogeplade med max effekt på 7,4kW:

https://www.skousen.dk/hvidevarer/kogeplade/induktions-kogeplade/product/gram-kki-6144-90-t/

Jeg kan dog se nu at den kræver 2x16A, men jeg har kun 2x13A tilsluttet den kogeplade der sidder i nu (max effekt 6,4kW). Der er to faser tilkoblet. Ovnen (2,2kW) og opvaskemaskinen er også koblet til de samme to sikringer.

Spørgsmålet er så hvad jeg gør nu. Jeg kan vel ikke koble den nye kogeplade til? Jeg skal vel få udskiftet ledningerne i lejligheden der går mellem kogepladen og sikringsboksen, så jeg kan sætte to 16A sikringer i sikringsskabet til kogepladen?

Desuden er det vel uhensigtsmæssigt at ovnen og kogepladerne, som er dem der kører mest strøm er på samme sikringsgruppe?

Er der nogen som har en ide hvad det i så fald sikkert vil komme til at løbe op i at få en elektriker til at udføre dette?

Jeg håber at der er nogen som kan komme med et godt råd.


Mange hilsner

Mikkel


Mikkel
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal optimalt set have opsat en ny og kraftigere gruppe til din kogeplade.

Så kan resten køre på den gamle gruppe.

Du kan godt fortsætte med den nuværende løsning, men så kan du ikke benytte flere blus på en gang, samtidig med ovn mv.


Elektronikteknikeren

Prøv at bruge det som det er. Der vil være længe imellem at du kommer op så sikring slår fra. Når du har 2 x 400 v så har du vel også 3 x 400 volt fremme. Så ville det være optimalt at tilslutte kogeplader på 3 faser. Opvasker kører sjældent når der samtidig er fuld knald på alle plader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du undlader at bruge boost på pladerne hvis andet kører samtidigt, så går det nok. Så kan du nøjes med boost når du blot skal koge en enkelt gryde vand eller lign. uden resten kører samtidigt.

Der er sikkerhedsmæssigt ikke noget problem i at tilslutte kogeplade sammen med de resterende forbrugerne, da sikringerne beskytter installationen, så det gør ikke noget at den er underdimensioneret.


Elektronikteknikeren

Mange tak for svarene.

Jeg vil tage jeres råd og forsøge at se om det ikke går. Er der nogen af jer, som ved hvad det typisk ville koste hvis jeg kan se at det ikke går og skal have lagt kabler til de 2x16A ledninger?


Mikkel

Hvis kablet i væggen er 5x2.5 kvadrat så er det "kun" sikrings elemtet i målertavlen der skal skiftes til 16A samt tilslutningen i den anden ende 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis