Energimærke isolering ( loft / hulmure )

Jeg er igang med isolering. Jeg har plads tll 60mm i væggene, der er 0mm nu. Hvor meget på loftet burde jeg gå efter? Nuværende isolering er er totalt ubrugeligt. Burde jeg proppe 400mm på loftet? 

Vil jeg opnå bedre energimærke end e klasse?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

ja, hvis du har en tæt dampspærre over dine loftbeklædninger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Husk også at isolering er ligesom en kæde - det er de svageste led hvor varmen kommer ind. Derfor skal man gå efter de lavest hængende frugter først.

60 mm er ikke meget - med det er bedre end ingenting - det ville være bedre med 200 mm. Rigtig gode energi-vinduer svarer til 60 mm.

Til start vil 200 mm på loftet være en klar forbedring.

Ja de første mm isolering er de vigtigste, gør som Thomas siger, så er du godt på vej.

"Rigtige gode energi-vinduer svarer til 60mm" skriver du Thomas. Spændende, den beregner har jeg ikke, hvor stammer den fra?

Hvis du har købt huset for nyligt, kan du bruge din energi mærke rapport til at få en masse tips til hvor du får fat i "de lavthængende frugter". Både med hvad bygningsinspektøren anbefaler af isolering, mne også hvilke ting der menes at give den største besparelse, koster laveste investering, og i sidste ende hvilke energi renoverings projekter der giver den korteste tilbagebetalings tid.

Når dét er sagt, så plejer de "nemme"/lavthængende fugter typisk at være:

-Hulmurs isolering

-Indblæse isolering i tagkonstruktionen

-Efterisolere en krybekælder/etage adskildelse mellem kold kælder og stue etage.

-Nyt kondenserende fyr, hvis dit nuværende fyr er mere end 10 år gammelt.

-Hvis du har cirkulations pumper, så få dem skiftet med alpha 2 pumper, giver en del på årsbasis i elbesparelse.

-Punkterede termoruder skiftes

-Vinduer generelt hvis det er et-lags eller thermo fra før 90, så kan de betale sig at skifte dem til nyere 2 elelr 3-lags energi vinduer, evt. med støjreduktion også, hvis du bor på/nær en traffikeret vej

-Hoveddøren skiftes med en bedre isoleret dør

-Varme genvindings anlæg, hvis/når du går igang med at få lavet store indgreb så som nye lofter/mere isolering på taget.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis