Møbellak fejl

Hej allesammen, håber lidt der skulle være lidt en ekspert på lak området der måske kan sige mig hvad der går galt.

Kort sagt så har Jeg lavet mig et hjemmelavet hovedgærde til sengen som jeg har malet sort og som så skulle have mat møbellak (junkers) tilsidst, MEN når lakken er hærdet er der noget af den der ser meget mat ud, altså sådan meget støvet agtig i nogen strøj fra penselen.

Jeg har prøvet at give det et lag mere for det kunne godt ligne at det var steder der ikke var nok lak på, men nu er det meget mere og næsten over det hele.

Er der nogen der kender noget til sådan et træls problem?

Mvh. Kusk

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan være svært at svare på, men jeg tænker umiddelbart, at du har malet med en vandbaseret maling og lakerer med en ikke vandbaseret lak, og de to kan så ikke enes. Det støvede udseende kunne så komme af, at lakken ikke binder ordentlig på malingen.


Kurt B. Andersen

Lakken er godt nok vandbaseret. Det var ellers også min tanke om den kunne binde ordenligt, men så vil jeg ikke tro at det skulle blive værre med 2. lag nå det først var heldækkende, det ser underligt ud.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Dit problem skyldes den matte sorte maling om reflekterer lyset gennem den transparente lak.

Den underliggende opakke farve skal altid være blank så refleksionerne, der bestemmer glansen, lægges i overfladen. Det betyder at den underliggende farve altid skal være blank, og den overliggende lak mere eller mindre mat.

Det bedste resultat opnås ved at vælge blank lak som afsluttende lag, som derefter matteret til den ønskede glans ved hjælp af polering.

Til transparent lak anbefalet ståluld nr. 0000 (også kaldet rotten stone) som bedre følger de mikroskopiske ujævnheder.

Behandling med ståluld på blanke overflader skal foretages i cirkelbevægelser, så ujævne refleksioner (også kaldet flimmermænd) undgås.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også