Opsætning af ny dåse - og kamera

Jeg skal have opsat et kamera i en garage og vil trække strøm ca. 10 meter fra en dåse, hvor 2 installationskabler er forbundet (med muffer)  - jord til jord, nul til nul og fase til fase (se illustration: Grøn=jord, blå=nul, brug=fase)

Jeg forestiller mig at trække strømmen til en ny dåse med installationskabel og derfra videre til de respektive forbrugere - i første omgang et kamera, men måske senere også noget belysning.

Forslag til hvordan jeg kobler mig på de eksisterende kabler (1 og 2) og videre til ny dåse mm. modtages med glæde.

Jeg er ikke i DK, så reglerne er lidt anderledes mht. hvad man må selv. Farvekoderne er dog de samme som i DK.


Mvh.


Henrik

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal bare montere det, med kablet ind i dåsen og samle det med samme farver. Så har du strøm fremme ved en stikkontakt eller i en dåse. Er der ikke huller nok så må du købe en anden type. 

Du kan ikke tænde noget belysning denne vej, hvis du fortsætter med 3 leder kabel. Du kan naturligvis lave så det kan tændes efter kamera eller monteres med bevægelses sensor. 

Skal noget tændes herfra skal du bruge 4 eller 5 leder kabel. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for et hurtigt svar Erik. Der er huller nok i dåsen til at trække et nyt kabel, så det er fint.

Hvis jeg bruger 4 eller 5 leder kabel, hvordan "formerer" jeg de 1-fasede kabler ?

Jeg forbinder vel jord med jord og nul med nul, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg forbinder faserne. Håber du kan/vil hjælpe :-)


Jeg forbinder vel jord med jord og nul med nul, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg forbinder faserne. Håber du kan/vil hjælpe :-)

Du har kun en fase i den dåse, du vil tage strømmen fra, så du forbinder den brune med de brune. De to tiloversblevne ledere skal ikke forbindes med noget, men skal forsynes med samlemuffer i begge ender. De kan også bruges til at tænde f.eks. lys med.


fase

Ok. Mange tak for hjælpen til både S. Fabrin og Erik. Jeg vil gå i gang med mit lille projekt, når jeg er færdig med badeværelset :-)

Og husk et det er elektriker arbejde altså autorisationskrævende. " Så er alle stikpiller slugt med det samme "


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej Erik

Er med på at den type arbejde kræver autorisation i DK, men der er jeg ikke. Jeg går fornuftigt til værks. Måler først på alle lederne og trækker kablerne i allerede etablerede kabelbakker til installationskabler. Sætter en ordentlig dåse op og sætter muffer på det hele. Jeg får en til at kigge på det hernede inden jeg forbinder.

God Jul når du når dertil :-)

I lige måde med God jul jeg glemte lige at du bor i udlandet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis