Vinkle radiatortermostaterne 90 grader

Jeg har to radiatorer i et værelse i mit hus, hvor termostaten på klassisk vis peger ud til siden. Jeg vil gerne vinkle begge termostater, så de peger lige opad i luften.  Altså "dreje dem 90 grader mod uret", hvis det giver mening at sige det sådan.

Se fotos nedenfor af hvordan det ser ud i dag. Har også forsøgt at indsætte link til kort video - ved ikke, om det virker.

Skal jeg købe nogle VVS-fittings og skrue på den eksisterende rørføring for at få det ønskede resultat? I givet fald, hvad skal jeg købe?

Jeg skal sikkert også tømme radiatorerne, før jeg skifter fittings - det må jeg lige finde ud af (har naturgasfyr).





Video: https://photos.app.goo.gl/5zz5zmPC9PmXkNGg7


Mvh

Lars



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kræver en anden termostatventil, da de er retningsbestemte. 

Denne kan gøre det:

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-radiator-radiatorventiler-og-termostater-danfoss-danfoss-radiatorventiler-danfoss-ra-n-uk-radiatorventil-12-403205004

Husk at vælge 1/2" udgaven.


Elektronikteknikeren

Det er en dårlig idet med termostarhovedet lige over fremløbsrøret. Det bevirker at termostaten "tror" at lokaler er varmere end det i virkeligheden er, og derfor regulerer ned for varmetilførslen. 

Er der nogen grund til at ventilen skal sidde over røret? Evt. Kunne en standard ligeløbsventil påsættes, så termostathovedet vender ud i rummet.


Søren O

Eller man kan sætte termostat med fjernføler på. Jeg gætter det er grundet plads problemer?


Elektronikteknikeren

Tak for tips om, hvilke stumper, jeg skal købe. Hvor langt skal nippelrøret være?

Fin pointe med, at termostat lige over varmerøret bliver snydt af opstigende varme, Søren O. Sjovt, jeg har faktisk oplevet det før i en lejlighed, jeg boede i. Jeg blev nødt til at sætte termostaten (Eco Living) til 24 grader for at få normal rumtemperatur (20-21 grader). Men havde glemt det:-)

Og ja, Gregeren, rigtigt gættet: øvelsen skyldes pladsproblemer. 

Så en "normal" termostat, der vender ud i rummet kunne være en løsning. Er der nogen, der kan sende et link til sådan en fætter?

Eller kan man kombinere en Eco Living termostat (som jeg gerne vil have) med en fjernføler?



Annonce

En anden mulighed kunne være Danfos RA-N venstre- eller højremonteret sideløbsventil. Det er en ventil der ligner den du har, bortset fra at følerhovedet er drejer 90o, så det vender ud i rummet. Jeg vil tro at sideløbsventilen har samme tilslutningsmål som dine nuværende ventiler.


Søren O

Er røret der kommer fra gulvet i kobber?


Elektronikteknikeren

Ja, røret fra gulvet er kobber. 15 mm i diameter, så vidt jeg kan se.

Man anvender kun et termostat hoved som vender opad med en fjernføler på ellers regulerer den ikke varmen korrekt

Og så tror jeg mere det er plastbeklædt stålrør, eller ligende. det er ikke traditionelt conex man bruger på det rør..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis