Linoliumsgulv

Hej med jer,

Jeg skal lægge linoliumsgulv i mit køkken der har meget skæve og tynde gulvbrædder.

Er der nogen der har en opskrift på hvordan man gør?


//Mark
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det du vil ??

Vil du bare lægge et lag linoleum ovenpå det der nu ligger af gulv eller vil du lave noet ordentligt ! Du skriver at gulvet består af skæve og tynde brædder.

Et linoleumsgulv vil sikkert ikke tåle at gulvet under giver sig ! Det vil simpelthen knække. Altså hvis du vil lave en let hurtig og dårligløsning må du vælge en vinyl istedet.

Ellers må du rette op på det gulv du har. Der er flere måde afhængig af plads osv. En nem måde er at lægge en 22m gulvspånplade på det gulv du har og så slutte af med linoleummen.

Hvis det bliver for højt, dørene sal jo kunne bruges fortsat, så kan man sikert få noget spartelmasse der er fiber forstærket og kan anvendes i tyndere lag under linoleummen. Jeg kender ikke nogle fiber rige spartelmasser men er overbevist om at man kan få det. Søg på nettet eller spørg hos ham der handler med linoleumen hvad han vil anbefale ??

MVH Njord
Tusinde tak for svaret!

Jeg havde tænkt mig at lægge nogle tynde plader ovenpå trægulvet inden jeg lægger linolium på, men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg er nødt til at udfylde de buler der er i det gamle trægulv, eller om pladerne kan holde det plant. Jeg kan desværre ikke lægge nogle alt for tykke plader, da jeg ikke har så meget at gi' af, op til dørene.

Ved du også om jeg skal lime linoliummet på eller om det bare skal ligge løst? Jeg har hørt at det gi'r sig en del og at det derfor kan være en dårlig idé at lime det på.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg undskylder lige hvis det her er et "hi-jack" af tråden men jeg går i nøjagtig de samme overvejelser med mit kommende køkkenprojekt - bortset fra at gulvet som sådan ikke er skævt og tyndt.. Det består af lakerede fyrre-planker der er slidt grimme.. og der er selvfølgelig riller i samlingerne..

Hvad er egentlig forskellen på vinyl og linoleum? I Røverkøb havde de vinyl fliser (selvklæbende) som jeg har overvejet at købe, da mit køkken er temmelig uregelmæssigt i grundform og der vil blive en del spild hvis jeg købte et helt stykke linoleum - nogen der har erfaringer med disse fliser??.. fx om det er muligt at lave samlingerne ordentligt?!?

Hos tæppehandlen (hvor jeg kiggede på lenoleum) anbefalede de noget fiberarmeret fugemasse - som jeg mener de påstod var selv-nivvelerende (stavets det sådan?!? :shock: ) Men til 500,- for en sæk til 5 m2 - mon ikke det kan gøres billigere i et byggemarked...
Mvh
/Niels
Det er netop en sådan fiberholdig selvnivelerende spartelmasse jeg tænker på. Og den er sikkert billigst i et byggemarked.

Forskellen på vinyl og linoleum er temmelig stor. Vinylen er et plast/olieprodukt. Limoleummen er et naturprodukt og skal behandles noget anderledes ved vedligeholdelse osv. Det består af en blanding af vegetabilske, tørrende olier, harpiks og fyldstoffer. Bagsiden består af jutevæv.

Nogle mener desuden at vinyl har skadelige effekter på kroppen ( husker ikke lige hvad men det var en del omtalt for et par år siden, men mon ikke det er noget med de blødgørere der er i materialet.) Prøv evt. at søge på Google for at se lidt mere. Måske kan du finde noget hos forbruger information. www.fi.dk

Jeg er da sikker på at det er relativt lettere at lægge et gulv i en stak "fliser" end i et stort lettere uhånterbart stykke.

Linoleummen skal fuldklæbes, og det er også meget anvendt til vinylen, men her kan man vist nøjes med at tape kanterne ved et stykke, i flisemodellerne er der tale om en fuldklæbning.


Men ofte koster det ikke specielt meget mere at få lagt gulvet ned af en proffer, og de ved lige hvordan man får lagt det ordentligt. Personligt vil jeg nok ikke spare de ret få kroner.

At lægge et trægulv tager ja lang tid og der er derfor mange flere penge at spare, så det vil blive en lav det selv opgave.

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Hej...
prøver lige at svare på nogle af de spørgsmål der er her i indlægget...
1. vinyl fliser fra "Røverkøb" har en overflade der minder om Laminat det vil sige at der meget hurtigt kommer streger på gulvet som er meget svære at få af.
overfladen er også ujævn (ru) som er med til at man ikke kan fjerne streger og lign.
klistret fra flisen kommer op mellem flisen efter et stykke tid og er meget svær at få fjernet. har selv haft de selv samme fliser i min entre.... ser skide godt ud i starten men bliver hurtig grimme og pisse svære at gør rent..
2. selvnevelerende spartel masse er nemt at arbejde med skal dog gøre den lidt "tynder" end der står på posen for at få den optimale nevelerende efekt.
husk altid at købe en med fibre i idet at den cement baseret knækker meget hurtigt hvis man bruger det på et træ gulv. og hvis man bruger det så husk at det skal tørre i mindst en uge inden man lægger noget over (vinyl, træ,gulvtæppe) idet fugten ikke er væk selvom den er hærdet,
3. husk at Linoleummen lugter af sur mælk hver gang den bliver vasket idet det er et natur produkt (har i mine unge år vasket mange gulve som rengørings assistent)
4. vinyl er ikke særligt slidstærkt... har prøvet at tabe en rørtang på mit nye køkkengulv efter at jeg havde koblet vandet til og der kom et meget grimt hak
men hvis jeg må komme med et råd!!!!!
jeg har selv lige ordnet gulvene i min lejlighed der var planke gulve som ikke var til at redde og jeg syntes det var et for stort et arbejde at skifte dem.
silvan køre med et mærke der hedder "Mira" og de har en formidabel selvnevelerende som hedder X-plan den koster ca. 190 for 25 kg
skal dog huske at prime gulvet først for at den hæfter optimalt og derefter putte malertape ud oven på revner og huller så underboen ikke får det hele i hoved
derefter køber man noget laminat gulv som ligner træ og lægger ud det kan godt svare sig at købe den dyre kvalitet har selv købt noget "pergo" med soundblock og natruel touch som ligner olie behandlet kirsebær træ med en mat overflade og det ligner simpelthen en halv million og er pisse ment at holde husk dog at selvom at de reklamere med "clik system" så lim det alligevel for så "skrider det aldrig
VH
Bjørnen

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også