Kloak overgange og forgreninger til væghængte toilet

Jeg er så heldig at være igang med et badeværelse i et af vores lejemål.
Jeg laver nye vægge og nye lofter, men gulvet får lov at bestå da det er mosaiker som så får en omgang mikrocement ovenpå.

Min udfordring er så at jeg har bestemt mig for at sætte et væghængt toilet op og at det så er med lige at holde tungen lige i munden for meget plads er der for lidt af til for mange overgange.
Afløbet i gulvet er 100mm og er skåret plan med det støbte gulv, og jeg skal gerne have et grenrør på som det første for at lave aftræk til en vaskemaskine.    
Så noget der hedder 100mm (bund) 50mm(gren) 110 (top)   findes sådan noget eller er der nogen der har nogle erfaringer med at lave sådan en løsning?


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mon den der er i gulvet er cement rør. For plastrør har i mange mange år været 110 mm 

Du kan ikke få sådan en fyr alene af en grund at du skal have muffe med tætning ned i / over den i gulvet. Samtidig skal du vel have ført røret ind imod væggen for at det kan ramme toilettets udløb. Men du kan få 110 med gren på 50 mm.

Jeg er ret sikker på at du bliver nødt til at hugge lidt i gulvet for at få den stump lige rør trukket op, så du kommer ned til en muffe. Men det behøver heller ikke at være et problem da du sikkert skal have en lille væg op som så kan skjule din reparation i gulvet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er faktisk sort PVC i gulvet. Undrede mig også over dimensionen.  
Det er netop det at brække gulvet op som jeg gerne vil undgå da det er på 2 sal.

Jeg havde håbet på at jeg kunne få en indvendig overgang til 100mm i bunden med en gummipakning af en art så det slutter tæt, måske med en 90grader forgrening på som så ville være lige over gulv.  Men det er nok ønsketænkning ja.

Hvorlangt bør jeg gå ned?


 

Er du sikker på at det ikke er 110 mm i gulvet (udvendigt) eller er det et støbejern rør ?

Hvis det er 110 mm plastikrør skal du starte med denne her

https://www.billigvvs.dk/VVS-Afloeb-Afloebsroer-Fittings-Graa-afloebsroer-fittings--Wavin-graa-erstatningsmuffe-110-mm-614356.html 

og derefter et grenrør 

https://www.billigvvs.dk/VVS-Afloeb-Afloebsroer-Fittings-Graa-afloebsroer-fittings--Wavin-graa-grenroer-110-50-mm-45-gr-172850.html

Det er umuligt at sige hvor langt der er til bøjning. Men du kan måske kigge ned og se samlingen. 

Det er da muligt at det er et specielt tilslutningsrør der sidder øverst. Du vil nok opleve at dit nye toilet også har en overgang. I Mange Spansk talende og Asiatiske lande har man mindre dimension i kloakker


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

MBS - Det er helt klart et forsøg værd det der   
Jeg gir det et forsøgt imorgen og så følger jeg lige op her på.


 

Du skal jo passe på med højde, vandet løber ud nederst på et toilet. Ellers skal du have et repos som man skal op på når man skal " på tønden ". 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis