Ventilation - nye indblæsningsventiler og sammenlæg af rum?

Hej

To spørgsmål:

Spørgsmål 1: Jeg har et Nilan-anlæg i huset. Min kone er ked af de knapt så smukke ventiler i loftet, og vi oplever kuldenedfald nogle steder. Jeg overvejer derfor om ventilerne kan skiftes ud - ihvertfald indblæs. Mine indblæsningsventiler ser ca. sådan ud: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-riste-og-ventiler-indblaesningsventil-100-mm-vi100 

Jeg har fundet disse indblæsningsventiler: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-riste-og-ventiler-ventilation-indblaesningsventil-100-mm-vi100lux - jeg synes de er pænere, men vil de sikre mindre kuldenedfald? Findes der bedre alternativer? Jeg er med på at det koster en indregulering også, men jeg tror alligevel anlægget trænger.

Spørgsmål 2: Vi overvejer at vælte en væg mellem stuen og et tilstødende værelse. Der er indblæs i begge rum og udsug i køkkenet. Vil det være bedst at sløjfe den ene indblæs, eller kan man roligt beholde dem begge, selvom ventilerne kommer til at sidde forholdsvis tæt? Billede nedenfor med omtrentlig placering af ventilerne.

På forhånd tak for hjælpen!


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Udskiftning af indblæsningsventiler vil ikke hjælpe på kuldenedfald. Indblæsningsventiler skal sprede luften og mængden og hastigheden af indblæsningsluften bestemmer om man bemærker det.

Der er flere løsninger, men ikke sikkert alle kan bruges af forskellige årsager.

1. Flyt indblæsningsventilen fra det sted kuldenedfald generer.

2. Måske der kommer for meget luft ud af ventilen... 

3. Fordel indblæsningsluften over flere nye ventiler

4. opvarm indblæsningsluften så kulden ikke mærkes. Der findes forskellige løsninger.

Der vil stadig være brug for samme mængde luft tilført, så du kan ikke bare sløjfe en af dem.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ok, tak for det. Jeg bed blot mærke i, at det på den jeg linker til er angivet, at den har "optimalt indblæsningsmønster", og håbede at den så spredte luften mere effektivt langs loftet - men det er nok bare salgsgas så.

Jeg regner ikke med at flytte ventilen eller etablere yderligere - men det kan jo være en indregulering kan hjælpe. Ellers må jeg nok have et radiatorrør ført op, så jeg kan sætte et varmelegeme på indblæsningsluften ved anlægget.

Mvh

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis