Tilslutning af skumringsrelæ

Hej

Jeg skal have sat et skumringsrelæ op mellem mine udendørs lamper og strømudtag. 

Jeg har 3 ledninger i "hver ende", blå, brun og gul. 

Hvordan skal disse tilsluttes i forhold til nedenstående tegning i vedledningen?

Jeg har sat begge blå i N og brun i henholdsvis Fase ind og Fase ud. Men det virker åbenbart ikke helt korrekt.





7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne jo være at det er den gule du har haft som tændledning. Prøv at bytte de brune ud med de gule.

Har du mulighed for at måle spænding mellen blå og brun / gul?


Søren O

Hvis det er en ældre installation / hus, så kan der være en gul som er tændledning. Er installationen fra efter 1975-80 så skal du se meget nøje efter om det er en gul/grøn du har fat i. For så er det ikke til lampen, og du må have trukket nyt kabel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det så sådan ud med det gamle skumringsrelæ. Dette er gået i stykker, hvorfor jeg skal have sat det  nye til i stedet for.

Hjælper dette billeder til at se, hvordan det nye skal sættes til?

Huset er fra 20´erne, men ledningen ud til lamperne er kun 10-12 år gammel. 



Det er helt tydeligt en gul/grøn ledning i dit kabel, så det er en jordleder. Du skal bruge blå og brun som du også har gjort.

Noget tyder på at der er afbrudt et sted, eller at dine lamper "er stået af". Frem med måleudstyret for at finde fejlen. I nødstilfælde kan du tilslutte en "løs" lampe, evt. gennem en stump ledning og et "hanstik".



Søren O
jenshøj skrev den 16-12-2018 15:43:53

Byt rundt på de to brune ledninger.

 Jeg havde dem omvendt i starten og der slog den hfi relæet fra. Derefter byttede jeg rundt på dem og nu sker der så ikke noget. 

Det kan så være fordi der er overgang på en lampe. 

Hvis du vil prøve så skal du montere alle brune sammen, og så skal lamper lyse konstant uden at hpfi slår fra. Gør de ikke det så skal fejlen findes i lamper. Kan du adskille det på midten. 

Så skal du finde ud af hvilken af dem der er fase og den skal i L (fase ind ) Tager du udgangspunkt i det gamle på billedet er det kablet til venstre der kommer med strømmen ( fase) så den skal i L

og så skal den brune fra kablet til højre være ud til lamper og den skal så i fase ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis