Si i blandingsbatteri er helt tilstoppet af rødt "slim" men kun på den varme side

Er der nogen der ved hvad det er? Jeg må ca. hver 6. måned skrue vores blandingsbatteri til bruseren af, og hver gang er sien til det varme rør næsten helt tilstoppet af noget rødbrunt slim. Hvad kan det være?

Vores blandingsbatteri (grohe) har desuden svært ved at holde temperaturen på 38 grader, så vi må skrue helt op for det kolde - ellers er det alt for varmt. Er det temperatur måleren der er gået, eller er det, det røde slim der giver problemer?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor varmt er det varme vand? Slimen kunne tyde på at i har problemer med ligionella - og det er livsfarligt at indånde de små vanddråber hvis de indeholder ligionella. Du skulle gerne op i noget der ligner 55o på det varme vand for at undgå problemer med ligionella.

Søren O

Hvor får DI det varme vand fra? Fjernvarme med varmeveksler, egen varmtvandsbeholder? Ihvertfald er deet varme vand alt pr koldt. Som Søren skriver, skal du op på 55-60-65 grader, for at slå bakterierne ihjel.

Citat: svært ved at holde temperaturen på 38 grader, så vi må skrue helt op for det kolde - ellers er det alt for varmt 

Det tyder jo på at det er "meget" varmt fra beholder / veksler 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Yes el mand, den så jeg ikke. 

Hvor kommer slimen så fra? Vi har brug for at kende temperaturen på det varme vand fra varmtvandsbeholderen.

Noget tyder på at blandingsbatteriet ikke fungerer rigtigt.

Søren O
Annonce

Er DR en varmtvandsbeholder overhovedet?

Jeg tror Terrassen har været til julefrokost i nat...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Umiddelbart lyder det bare som om du har meget rust i rørene. Det kan godt virke lidt slimet. Når du afbryder vandet for at skrue blandingsbatteriet af løsner der sig endnu mere rust, så det bliver let en ond cirkel hvor du hele tiden skal rense. Jeg har skiftet til et mere simpelt batteri der bare har to haner uden noget filter inden.

Det er i en etage ejendom. Jeg er sikker på at vandet er over de 50/55 grader.

Jeg tror at blandingsbatteriets termostat er gået i stykker. Det kunne godt være en jern rød farve, men når vi tænder for vandet igen, så kommer der ikke rødt vand ud som jeg har set det i andre hjem.

Der skal ikke være slim i varmtvandsrøret. Du må have fat i varmemesteren - det burde han sørge for at få løst.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også