Installation af ovn og farvekoder på ledninger

Hej alle!

Jeg kunne se, der var kommet masser af glimrende svar på alle de andre tråde her på forummet, så jeg tænkte jeg ville give det et skud og lave min egen tråd :)

Jeg har en ovn med dette mærkat bagpå:

Ovnen har følgende kabler. Bemærk også deres tilknyttede bogstaver fra tidligere installation. Er det rigtigt antaget at N, L1, L2, L3 og den gul/grønne som jeg går ud fra er jord betyder, at det tidligere var tilsluttet 3 fase 400v?:

Og de skal forbindes til disse ledninger:

De fleste af ledningerne passer i farve, men jeg kan se at der i min væg er en grå, hvor der på min ovn er to sorte (den ene sorte (L2) har dog en sølv/grå stribe på siden af det sorte kabel).

Jeg har generelt to hængepartier: kan jeg forbinde ledning til ledning uden en switch i midten? Og kan jeg forbinde blå til blå, gul/grøn til gul/grøn, brun til brun - og hvad så med de sidste to sorte?

Mvh Ellot

P.S. Det er denne ovn jeg tilslutter: https://www.voss.dk/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/elk13020hv/

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

"Jeg har generelt to hængepartier: kan jeg forbinde ledning til ledning uden en switch i midten? Og kan jeg forbinde blå til blå, gul/grøn til gul/grøn, brun til brun - og hvad så med de sidste to sorte?"


Et komfur tilsluttes direkte uden afbryder. Fasernes rækkefølge er ligegyldig, blå--blå og gul/grøn--gul/grøn er vigtig.


Tak for hurtige svar til jer begge.

Okay, så jeg kan tag "kontakten" i midten fra. Jeg har købt nogle pressemuffer til at samle ledningerne - lyder det som en god idé?

I billedet forneden kan I se hvordan komfurets ledninger (nederst) har to identiske sorte, men leder ud til en sort/hvid og sort ledning.

Holder det så stadig at jeg gør følgende (fra venstre [komfurets ledninger] til højre [husets ledninger til komfuret]):

Blå - blå
Brun - brun
grøn/gul - grøn/gul
Sort1  - Grå
Sort2 - Sort

Du skal ikke bruge presmuffer. Du tilslutter kablet i de muffer der allerede sidder på ledningerne i dåsen. Husk at aflaste kablet fra komfuret, så det ikke kan trækkes ud af dåsen.

Farverne er ok hvis kablet der sidder i din dåse er monteret korrekt i den anden ende. Det kan man aldrig vide uden at måle efter.

jenshøj skrev den 15-12-2018 19:36:23

Farverne er ok hvis kablet der sidder i din dåse er monteret korrekt i den anden ende. Det kan man aldrig vide uden at måle efter.

 Ahhh, det gør det jo lidt mere til en gamble. Man kan ikke antage at farverne passer hvis det er nybyggeri?

Annonce

Man kan ret sikkert antage at det er monteret korrekt, men der kan jo altid være fejlet fra en håndværker. 

Du kan lave en test uden måleapparat. Tag en almindelig 230 v lampe og tag stikprop af. Så monterer du den ene ledning på samlemuffe med den blå, og den anden på EN faserne ( brun - sort - sort/grå) Når du så tænder ved sikringer skal lampen lyse. 

Sluk igen og flyt ledning over på en anden fase Igen tænd og den skal lyse. Samme procedure for den tredje fase. Den blå ledning skal hele tiden være monteret på den ene leder, og den gul/grønne skal du ikke røre ved. 

Skulle der være en fejlmontering vil din pære springe, men den er billigere at skifte end en ovn.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-12-2018 20:23:27

Man kan ret sikkert antage at det er monteret korrekt, men der kan jo altid være fejlet fra en håndværker. 

Du kan lave en test uden måleapparat. Tag en almindelig 230 v lampe og tag stikprop af. Så monterer du den ene ledning på samlemuffe med den blå, og den anden på EN faserne ( brun - sort - sort/grå) Når du så tænder ved sikringer skal lampen lyse. 

Sluk igen og flyt ledning over på en anden fase Igen tænd og den skal lyse. Samme procedure for den tredje fase. Den blå ledning skal hele tiden være monteret på den ene leder, og den gul/grønne skal du ikke røre ved. 

Skulle der være en fejlmontering vil din pære springe, men den er billigere at skifte end en ovn.

 Tusind tak for hjælpen, begge to! Komfuret virker og jeg spiser nu mit første varme måltid i den nye bolig

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis