Installere lampe - hvordan?

Hej. Jeg skal installere en loftslampe, men er i tvivl om hvordan. Udtaget ser således ud.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kræver en lampestikprop.
Ellers skal du skifte udtaget til et almindeligt lampeudtag.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

bingo f.eks https://www.harald-nyborg.dk/p7025/lampestikprop-hvid



Jeg tog ned i jem og fix. De havde ikke en prop uden jord, så jeg købte et normalt lampeudtag i stedet. Hvor skal de to ledninger stikkes ind?

Sluk strømmen på gruppeafbryderen.
Du skruer de 2 skruer der sidder tættest på kanten ud, og trækker forsigtigt hele udtaget ud.
Tag et billede af ledningerne eller skriv det op, så du kan huske hvilke ledninger der sidder hvor (der kan godt være flere ledninger der er samlet der).
Så tager du det nye lampeudtag og monterer ledningerne i de tilsvarende huller: L1(Tændledning) N (Nul) F(Fase).
Der kan godt være flere nul og fase ledninger der er samlet, så det er vigtigt at du har styr på hvad der er hvad... derfor er en tegning eller billededer guld værd.

Husk at strømmen er ligeglad med farven på ledningen   men det hjælper dig til at huske hvad der er hvad...

Men det kunne også være at du rent faktisk kunne pille jordbenet ud af stikproppen, men jeg er ikke sikker, da det er rigtigt mange år siden jeg sidst har haft sådan en fætter mellem fingrene   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Ok. Jeg prøver i morgen. Tak for hjælpen.

Hvordan sætter man lampeudtaget tilbage i loftet. Skal man bare trykke hårdt eller er der en speciel teknik?

Hvilket lampeudtag er det du har købt?

Jeg har svært ved bare at få det gamle udtag sat på igen...


Er det et dæksel du har købt?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis