Punktfundamenter dimensioner - Sommerhus 180 m2

Indledende

Min svoger og jeg skal i gang med at bygge et ca. 180 m2 sommerhus i træ - det eneste område hvor vi ikke har prøvet kræfter før er med fundamenter, kun til terrasser og mindre skuer. Vi har dog ikke råd til at få det gjort af andre, hvorfor vi har gennemsøgt internettet for information om forskellige fundamenter. Vi er efterhånden nået frem til at det skal være punktfundamenter i beton med en indstøbt stolpesko/stolpebærer, da det er det mest gør-det-selv venlige, og billige.

Opbygning: 

Sommerhuset forventes at blive 10x18 meter. Vi tænker at sætte punktfundamenterne med 2 meters afstand på hver led, dvs. 6 stk på den korte led og 10 stk på den lange led = 60 stk punktfundamenter. 

På den korte led ligger vi så en tilpas dimensioneret trykimprægneret bjælke.

På den lange led, oven på de trykkede bjælker, ligger vi en ikke trykket bjælke med en afstand der passer til, at man kan ligge reglar (45*95) ovenpå de ikke trykkede bjælker. Reglar bliver lagt så de ligger ned, altså så de bliver 45 mm høje og 95 mm brede.  

Oven på reglarne kommer så gulvspånplader og naturligvis en bred bjælke langs kanterne til at bære væggene.

Har set bort fra isoleringen i forklaringen, men tanken var at sætte lister langs bunden af de ikke trykkede bjælke og så ligge en fugtbestandig plade i som kunne bære isoleringen. Ovenpå bjælkerne kom så fugtspære og efterfølgende 50 mm isolering mellem reglarne.

Spørgsmål: 

1) Hvilke Ø (diameter) skal de enkelte punktfundamenter have? Er med på at de skal 120 cm i jorden / eller ned til bærende jordlag. Der er bare rimelig mange m3 beton til forskel på at lave 60 stk.s af Ø50 ctr. Ø30.

2) Har jeg for mange punktfundamenter / er det bedst at tage få og større end mange og mindre?

3) Giver gulvkonstruktionen mening? Hvad ville en passende afstand mellem øverste lag bjælker være?  

... Bruger naturligvis en minigraver med jordbor til at lave hullerne. 




17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal alligevel have en tegning til godkendelse ved kommunen, så det bliver en ingeniør, der beregner efter lovgivning.


 

Hej,

Uldal, der ingen krav om statisk dokumentation på byggeri, som ikke er kompliceret - og et træ sommerhus er ikke kompliceret.

Dimensionen på punktfundamentet er svært at sige, når der ikke er laster på og hvad en boreprøvere siger. Men typiske laver man en størrelse under facader og ved bærende vægge og en mindre til gulvet.

Jeg ville overveje om støbt betondæk og rendfundament ikke giver mere mening! Hvad koster det med punktfundament?


/K

Hej Rkvey. Spændende projekt, håber I har mod på det, for det kan godt trække tænder ud Jeg er enig med KSC - få lavet et randfundament og dertilhørende betondæk, i bliver så meget gladere for det resultat. Ja det koster lidt mere, men nå man alligevel er igang, så er merprisen, i et hus på den størrelsen, minimal. Hvis i selv kan lave alt forarbejdet. fundament: bukke armeringsjernet, have vindtrækbånd klar osv, så er der ikke mange timer med en murer, så er det ordnet (mit bud er 6 timer - hvis alt er klar. Det samme gælder betondækket: isolering er klar, vand er trukket og fastgjort ordentlig, kloak er klar, rionet placeret (med muligvis gulvvarme osv.) så tager det kun få timer at støbe et gulv (måske 3 timer med et par murer). Husk det er altid forarbejdet som tager tid, ikke at pøse betonen ud. Håber det kunne bruges  

Jeg takker for de hurtige og gode svar  

Men jeg vil stadig gerne lave en sammenligning af priserne, så hvis I har et par bud på dimensioner mv. er jeg lytter øre

Annonce

Hej igen. Det er ikke muligt, ud fra de informationer du har angivet, at give et bud på størrelsen af dine udtænkte punktfundamenter. Er det tungt eller let tag, hvor høj bliver bygningen, hvilke materialer bliver bygningen fremstillet af osv. Osv. Størrelsen af punkterne afhænger af belastningen på punktet samt hvad den tilladelige belastning er på det bæredygtige jordlag. Husk selvom du selv vil bygge osv. Så skal du stadig overholde bygningsreglementet - det skal Du have i mente når Du skal lave bjælkelaget, så det er højt nok til isoleringen. Det samme gælder vægge osv. Hvad har du/I af budget til sådan et projekt?  

Kan godt se der alligevel mangler lidt info. Men kort fortalt: let tag, alt hva der kan, bliver lavet i træ, og selvfølgelig dimensioneret efter bygningsreglementet.

Planen er selvfølgelig at gøre det så billigt som muligt, men der bliver max omkring 500 tusinde til huset inkl. fundament, efter grund og tilslutning.

Den bliver svær for en halv mill., blot vinduer og døre, tagbeklædning og gulve er dyrt. Mht isolering er 50 mm i gulvet alt for lidt. Efter min mening skal I op på min 300, gerne mere. Ang punktfundamenter, har du glemt punkter til aflastning midt i bygningen? Vægisolering æder også en del efter de nye regler. Men fedt projekt.


 

Det er også derfor der skal spares.

Der skal selvfølgelig isolering mellem bjælkerne, de 50 mm er kun det der kommer oven på fugtspærren? De andre 250 skulle under fugtspærre, hvilket jeg også ville høre om var fint?

Hvad mener du med at jeg har glemt punktfunddamenter midt i bygningen? Jeg sætter jo netop 6*10 stk, altså ti striber med 6 punktfunddamenter med 2 meter i mellem. Så de er jo fordelt over hele bygningen? 



Jeg byggede et bjælkehus for 12 år siden. Det står på punktfundamenter. Jeg har tegningen over fundamenterne hvis det kan hjælpe dig kan du få en kopi. Vil lige nævne at hvis jeg skulle bygge igen bliver det på punktfundamenter.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis