Punktfundamenter dimensioner - Sommerhus 180 m2

Indledende

Min svoger og jeg skal i gang med at bygge et ca. 180 m2 sommerhus i træ - det eneste område hvor vi ikke har prøvet kræfter før er med fundamenter, kun til terrasser og mindre skuer. Vi har dog ikke råd til at få det gjort af andre, hvorfor vi har gennemsøgt internettet for information om forskellige fundamenter. Vi er efterhånden nået frem til at det skal være punktfundamenter i beton med en indstøbt stolpesko/stolpebærer, da det er det mest gør-det-selv venlige, og billige.

Opbygning: 

Sommerhuset forventes at blive 10x18 meter. Vi tænker at sætte punktfundamenterne med 2 meters afstand på hver led, dvs. 6 stk på den korte led og 10 stk på den lange led = 60 stk punktfundamenter. 

På den korte led ligger vi så en tilpas dimensioneret trykimprægneret bjælke.

På den lange led, oven på de trykkede bjælker, ligger vi en ikke trykket bjælke med en afstand der passer til, at man kan ligge reglar (45*95) ovenpå de ikke trykkede bjælker. Reglar bliver lagt så de ligger ned, altså så de bliver 45 mm høje og 95 mm brede.  

Oven på reglarne kommer så gulvspånplader og naturligvis en bred bjælke langs kanterne til at bære væggene.

Har set bort fra isoleringen i forklaringen, men tanken var at sætte lister langs bunden af de ikke trykkede bjælke og så ligge en fugtbestandig plade i som kunne bære isoleringen. Ovenpå bjælkerne kom så fugtspære og efterfølgende 50 mm isolering mellem reglarne.

Spørgsmål: 

1) Hvilke Ø (diameter) skal de enkelte punktfundamenter have? Er med på at de skal 120 cm i jorden / eller ned til bærende jordlag. Der er bare rimelig mange m3 beton til forskel på at lave 60 stk.s af Ø50 ctr. Ø30.

2) Har jeg for mange punktfundamenter / er det bedst at tage få og større end mange og mindre?

3) Giver gulvkonstruktionen mening? Hvad ville en passende afstand mellem øverste lag bjælker være?  

... Bruger naturligvis en minigraver med jordbor til at lave hullerne. 




Indledende Min svoger og jeg skal i gang med at... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Björn,

Det er jeg meget interesseret i!



Har sendt en besked til dig.

Yes - tak Sender så snart jeg har været medlem herinde i 24 timer. (I aften). Det er åbenbart indbygget i systemet at man ikke må sende private beskeder de første 24 timer :0

RKevy skrev den 15-12-2018 13:40:06

Yes - tak Sender så snart jeg har været medlem herinde i 24 timer. (I aften). Det er åbenbart indbygget i systemet at man ikke må sende private beskeder de første 24 timer :0

 Det er for at forsøge undgå folk der kun opretter bruger for at sende spam ud. 


Mvh. Christian M
 

Annonce

Går lidt med samme tanke omkring punktfundament til tilbygning der ligger lidt højt, ville det være muligt at jeg også kunne se dine tegninger “bjor”

Normalt kan det kun svare sig at lave punktfundamenter, hvis afstand til bæredygtigt lag er for stor til en direkte fundering på rendfundamenter og traditionel terrændæk. Med punktfundamenter skal du jo lave et selvbærende dæk på bjælker..

Rendfundamenterne kan du jo også selv lave med minigraver og bare få en betonbil ud og pøse beton i din jordrende  

Ved du om der er langt til fast undergrund?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis