fjerne gammel skunk

Hej LDS'ere

Jeg er ved at fjerne den gamle skunk på første sal (da jeg gerne vil lave en ny varm skunk), men støder på følgende udfordringer. 

1. De tværgående brædder på den sidste bjælke går ind til værelset ved siden af, som jeg på nuværende tidspunkt ikke ønsker at renovere. Skal de bare saves af ved kanten? I så fald vil der være lidt luft fra den sidste bjælke og ud til væggen. Skal den også isoleres?

2. Går de lodrette tykke brædder (markeret med gult) på skillevæggen langt ned eller kan de blot hives fri ved gulvbrædderne? De sidder rigtig godt fast, hvorfor jeg bliver i i tvivl :)

3. Lidt mere generelt.. hvis jeg skal isolere med min 250mm, kommer jeg til at tage noget af rummet, som i forvejen ikke er stort. Er der andre metoder, som ikke kræver at rummet bliver mindre? Vel og mærke, uden at vi skal have nyt tag samtidig :)

Huset er i øvrigt fra 30'erne. 

På forhånd tak for alle jeres input

vh

Saalob

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke rigtig nogen enden løsning end at lave de 250 mm isolering. Og så skal du huske at der skal være 50 mm afstand fra isolering og op til taget ( lægter) Det er for at give plads til at taget og det øverste tag rum kan forblive tørre. 

Jeg tror de lodrette stolper er gjort fast i gulvbrædder. 

Når din nye væg kommer ind imod skillerum, så skal der isolering i hele væggen. Jeg ville nok undgå at save de brædder over, og så bare isolere fra dem og ind i rummet. Så kan du senere i forbindelse med næste værelse få det med. 

Saver du brædder over bliver din skråvæg inde ved siden noget svag i det hjørne af værelset.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Enig med ev elmand.
Da jeg lavede vores første sal, havde jeg samme problem bare ud mod en trappe. Jeg valgte at lade brædderne være og lave en lille "snydeskunk" der blev isoleret så godt som jeg kunne.

Jeg lavede skråvæg helt til gulv, i stedet for at lave skunk. Det får rummet til at virke større (selvom man reelt ikke kan bruge det til noget).

  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er jo ikke nogen naturlov at der skal isoleres med 250 mm når man renovere en eksisterende bygning, du kan også vælge 150 mm, hvis der er problemer med pladsen, og stadig få et godt resultat.

Først, Tak for alle jeres input  

Jeg går nok med at lade dem stå som ev elmand antyder. De kan så fixes i anden runde.

Mange tak for billederne PinkHenrik. Det bliver nok noget i den retning jeg kommer til at lave det. Hvor meget isolering smed du på?

@Perhans; du har ret, men vil helst ikke isolere 150 hvis det stadig viser sig at være køligt. Vi har dog også planer om at lave en hulmursisolering så måske lidt her og lidt der er nok

Tak for jeres svar endnu en gang 

Jeg har 345 mm i de almindelige skråvægge fordelt på 2x150mm lagt med overlap, så der ikke bliver kuldebroer. Derefter dampspærre og så yderligere 45 mm, inden 2lag gips.
Årsagen til de sidste 45 mm er ved at flytte dampspærren 45 mm ind, at dampspærren ikke bliver punkteret af eventuelle skruer mm, når man hænger ting op.
Den lille trekant skunk blev bare fyldt med rester, dog så der stadig er luft ud til teglene. Og på det lille stykke skråvæg ligger den oprindelige isolering (ca100mm) på bagsiden af brædderne.
Så her er der knapt så meget isolering, men bare det at der er kommet dampspærre betyder ufatteligt meget.
Før jeg lavede det, trak det virkelig meget, og da vi sad derude med computerne var det svært at holde varmen, når vinden stod lige på...
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis