Ny bagmur/indervæg

Hej alle sammen.

Jeg skal indrage en gammel stald på 170m2 til bolig, stalden har været delvist genopbygget i 2000 da den væltede i stormen. Den har derfor nyere spær, tag og er opbygget med vægge af 20cm. leca blokke. der er altså ingen bagmur/indervæg og ingen isolering. Jeg prøver derfor at finde bedste løsning til at isolere vægen jeg vil gerne have den isoleret indefra og altså ikke med udvendige bats. 

Jeg tænker at mure en ny bagmur/indervæg af porebeton med isolering mellem så det bliver lavet som i nye huse. Men da bygningen har sokkel/fundament af sylsten går disse sten ind i bygningen.

Jeg har så overvejet om jeg kan støbe et normalt betondæk (sundolit-armering-beton) og stille væggen direkte herpå uden sokkel. Jeg har fundet flere steder hvor det beskrives at det bliver mere og mere almindeligt at sætte indervægge direkte på betondæk bla. hos sundolit selv. Jeg har også fundet denne beregner fra teknologisk institut https://styrolit.dk/wp-content/uploads/2013/12/SkillevaeggeBetondaekEPS.xls

Er der nogen der kan kaste lidt lys på om dette er en brugbar løsning eller kan hjælpe med andre gode løsninger, eller er der en af jer der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad der skal skrives i beregneren under "Væg" jeg kan bare ikke finde den info om 100mm. porebeton i 2,3m højde resten af beregneren er let nok.

Jeg skal selvfølgelig bruge en til at hjælpe mig med blandt andet denne udfordring og til at lave myndighedspapier osv. så hvis der er nogen af jer der er ingenøre, arkitekt eller bygningskonstruktør og som laver den slags, eller hvis i kender en hører jeg gerne fra jer...

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Indervægge behøver jo ikke at være tykkere end 75mm da de ikke er bærende. Du kan måske også bruge 50mm så længe du bruger det foreskrevne antal murbindere.

Det skærer jo vægt og pris af projektet betragteligt.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 13-12-2018 13:48:24

Indervægge behøver jo ikke at være tykkere end 75mm da de ikke er bærende. Du kan måske også bruge 50mm så længe du bruger det foreskrevne antal murbindere.

Det skærer jo vægt og pris af projektet betragteligt.

 Ja det er rigtigt, jeg kan dog godt lide at de er 100mm. de lyddæmper bedre og der er lidt mere gods at gøre godt med, bare du skal have fuga air indmuringdåser kommer du jo 50mm. ind. Desuden syntes jeg det er noget nemmere at mure op i 100mm. de er ikke så villige til at kæntre syntes jeg :-)

Det kan helt sikkert godt lade sig gøre, du skal blot få regnet på dæk og isolering.

Det kan ikke tage mange timer hos en ingeniør.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis