Opvaskemaskine brummer fra bunden

Hej. Vi har en Bosch opvaskemaskine af nyere dato der brummer fra bunden af maskinen. Det er når man ligesom kan hører at maskinen går op i højeste gear. Jeg tror det er når den spuler. Jeg har tjekket om det skulle være fremmedlegeme eller kalk i spulearmene, men det er der ikke. Alt i maskinen ser ud til at være helt ok. Jeg har prøvet at tage nederste spulearm af og kigge ned i hullet og jeg synes måske det ser lidt mærkeligt ud, fordi der er selvfølgelig et lille hul men det sidder noget skævt. Jeg er noget videre på bar bund ud i opvaskemaskiner så enhver hjælp er velkommen 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er normalt at spule pumpen kan brumme.

Hvis den ellers vasker uden problemer, vil jeg ikke gøre noget ved det. 

Du kunne evt. tage beklædningen af maskinen og se om der er noget der kan gnubbe og lave støj når den kører.


Elektronikteknikeren

Hvis du kigger lidt ved siden af hvor spuearm sidder er der i bunden et lille hvidt dæksel. Det dækker over "møllen" i udpumpning. Der kunne sidde en tandstik eller ? 

Dæksel kan let vippes ud/op og du kan se om der er fremmedlegemer


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gregeren skrev den 13-12-2018 10:09:55

Det er normalt at spule pumpen kan brumme.

Hvis den ellers vasker uden problemer, vil jeg ikke gøre noget ved det. 

Du kunne evt. tage beklædningen af maskinen og se om der er noget der kan gnubbe og lave støj når den kører.

 Det er en supersilence og plejer også at være det. Brummeriet lyder usundt og er irriterende at høre på, men det kan jo blive løsningen bare at (forsøge) at lade som ingenting 

S. Fabrin skrev den 13-12-2018 12:39:47

Kan den kugle, der ses i midten af billedet, drejes så åbningen er helt synlig?

 Det eneste jeg kan bevæge er det lille hul i hullet hvor spulearmen sidder. Det der dernede kan trækkes hen så det lille hul er centreret, men når jeg så slipper så svinger det tilbage og sidder som på billedet. Jeg har skruet den arm af der går op i loftet og de to huller ser ligeledes ud til at sidde skævt. Jeg har ingen anelse om, om de skal sidde sådan, eller om hullerne burde være centrerede.

ev elmand skrev den 13-12-2018 14:13:23

Hvis du kigger lidt ved siden af hvor spuearm sidder er der i bunden et lille hvidt dæksel. Det dækker over "møllen" i udpumpning. Der kunne sidde en tandstik eller ? 

Dæksel kan let vippes ud/op og du kan se om der er fremmedlegemer

 Det hvide dæksel har jeg nu prøvet at fjerne, men der var intet, og propellen under kører fint.

Du skal have bagbeklædning af, det er før set at en slange har rykket sig ud af et gummiophæng eller lignende og nu brummer op ad et panel.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 13-12-2018 15:16:54

Du skal have bagbeklædning af, det er før set at en slange har rykket sig ud af et gummiophæng eller lignende og nu brummer op ad et panel.

 Det prøver jeg når jeg kommer hjem :-)

Her er sidste nyt. Jeg prøvede at trække opvaskemaskinen ud for at tjekke slange, men jeg syntes ikke at lyden lød som slange problem. Jeg søgte tålmodigt videre rundt på internettet i håb om at finde noget brugbart. Det er ikke nemt da brummeri fra opvaskemaskiner åbenbart er ualmindeligt almindeligt  🙂. Jeg fandt dog et indlæg på et forum hvor der var en der havde kørt noget "clr" calcium lime rust remover igennem maskinen og så stoppede vedkommendes maskine med at brumme.

Min nabo lå inde med noget lime afkalkningspulver til kaffe maskiner og jeg fik en lille posefuld. Kørte en vask med det og det hjalp betydeligt. Bagefter en almindelig maskinrens og så en tur i Matas efter citronsyrepulver. En vask med det og vores maskine er ligeså lydløs som da den var ny 👌

Vi renser den ellers en gang hver måned med en vask med klar eddike og en vask med maskinrens, men det er åbenbart ikke tilstrækkeligt.

Måske kan dette hjælpe andre med brummende maskiner.

1000 tak til alle der har prøvet at hjælpe mig. Og rigtig glædelig jul. 



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis