Maling af pudset væg - hvornår hvordan?

Hej. Jeg har fået pudset min væg bag brændeovnen, med noget universalmørtel. Vi vil gerne ende med hvide glatte vægge. Hvad skal jeg gøre herfra? Give den noget grunder og så male den? Hvor lang tid skal den tørre før at jeg kan gå i gang? Ved siden af det pudsede område har vi vægge med hvid glat tapet. Kan jeg bare fortsætte med at male over dette, så hele væggen fremstår ensartet?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vent et par dage til det er lysegråt og tørt. Kom så pudsgrunder på og mal.

Du skal dog ikke forvente en ensartet overflade mod tapetet. Med så forskelligt underlag vil man kunne se forskel. Skal det være ens skal der tapet på pudset. 


Ask

Ok. Skal pudset slibes inden jeg grunder og maler?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det kommer an på hvilken overflade du vil have :-) 


Ask

I køkkenen har vi vægge med en kornet overflade. Her vil vi også gerne have hvide glatte vægge. Hvordan er fremgangsmåden her?

Ud fra billedet er det svært at se om det er savsmuldstapet eller om det er malet puds

Hvis det er tapet kan man jo tage tapetet af. Men ellers kan man fuldspartle væggen også evt.  afhængigt af ønsker til holdbardhed og finish - putte glasfilt ovenpå før man maler. 


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det er vist strukturmaling der er i køkkenet. Så det skal have samme omgang, altså fuldspartling og så grunder og maling?

Bør man sætte glasfilt på væggen eller får man et fint resultat uden?

Glasfilt giver en lidt mere blød finish men det er et spørgsmål om smag. Derudover kan glasfilt beskytte lidt bedre mod revner hvis husets vægge stadig bevæger sig en del. 

 Det som gælder for både med og uden glasfilt er at din spartling skal være helt perfekt og jævn/plan for at det bliver pæn, der må ikke være dale eller toppe. Hvis man bruger noget med struktur (maling, glasvæv, tapet) kan det skjule små ujævnheder, men er på du glasfilt eller maling direkte på spartel så er der højere grad til den spartlede overflade. 


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også