Kalkede kældervægge

Hej 

Skal i gang med en opfrisker i kælderen. Pt. gl kalkede vægge. Jeg har fået et råd fra en maler, som går på at skrabe alt løst af, pudse huller op, grunde med en vandig alkyd grunder og afslutte med en silikat maling. Lyder det fornuftigt? 

Jeg har fravalgt kalk pga. afsmitning og generelt manglende viden omkring det. 

Hvilken puds vil i anbefale? Huset er fra 1946. 


Mvh. Jakob Jørgensen
Hej  Skal i gang med en opfrisker i kælderen. Pt.... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Aldrig noget med plasticmaling på tidligere kalkede overflader...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kan man sagtens så længe væggene er vasket godt ned. Som askholme selv skriver så er silikat ikke plastmaling. De bedste produkter man kan bruge på en mur/facade er at kalke eller at male med silikatmaling. Personligt ville jeg aldrig selv kalke noget som helst da jeg synes det er for besværligt og der er for meget vedligehold med det. Ja er ikke engang sikker på om jeg ville bruge silikatmaling i en kælder. Ville højst sandsynlig bruge den maling der hedder murtex acrylic fra nordsjö men så længe jeg rådgiver andre vil jeg selvfølgelig rådgive dem om de produkter der i teorien skulle være bedst for muren. Om du bruger silikatbinder eller alkyd tror jeg i bund og grund er op til dig selv. Tror ikke der er den store forskel

Ved ik hvorfor jeg har skrevet i et citat..


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kaempekran skrev den 12-12-2018 22:38:51

 Interessant.. er den da bedre en silikatmaling?, den er ihvertfald billigere

Jeg har nemlig en kælder hvor jeg har brugt silikatgrunder og bagefter silikatmaling, men det har løsnet sig en smule forneden... har ikke fået kigget nærmere på det, men der har nemlig været malet med akrylmaling tidligere og det kan meget vel være at jeg ikke har fået alt det gamle maling af dernede.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Janus007 skrev den 12-12-2018 23:38:01

 Interessant.. er den da bedre en silikatmaling?, den er ihvertfald billigere

Jeg har nemlig en kælder hvor jeg har brugt silikatgrunder og bagefter silikatmaling, men det har løsnet sig en smule forneden... har ikke fået kigget nærmere på det, men der har nemlig været malet med akrylmaling tidligere og det kan meget vel være at jeg ikke har fået alt det gamle maling af dernede.

 Ved ik om man kan sige den er bedre. Har efterhånden bare brugt den mange steder rundt omkring i kældre hos boligforeninger og privatpersoner. Er som regel også ude at lave gennemgang af tidligere arbejde og der har det altid set fint ud. Så jeg har bare haft gode oplevelser med den. Væggene skal være meget fugtige for at en mur- akrylmaling ikke er diffusionsåben nok.

Det der er med silikatmaling er at den fungerer ligesom når man giver træ olie. Ligesom træet opsuger olien så opsuger muren malingen. Lige modsat er det med plastmaling der når det hærder lægger sig som et lag på muren. Derfor skal muren være helt ren inden du maler med silikaten ellers kan det ikke hæfte.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Altså det er klart at hvis man ikke har fugt (eller har tilpas lidt fugt) så er det nemmere at få et godt resultat med en plastikmaling end med silikatmaling.

Hvis man tilgengæld har fugt så kan resultatet se ret forskelligt ud efter 5 år, så det afhænger af hvor godt man kender kælderen og hvor mange chancer man vil tage. 

For trådstarter er der dog den forskel at han allerede har en kalket overflade idag. Den kan blive meget svær at få plastikmaling til at hæfte på uden også at skulle bruge grunder mv. (= mange lag og ikke diffusionsåbent). Silikatmaling derimod kan hæfte direkte på kalken


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tog lige et par billeder. Kun et udpluk. Kælderen er på godt 60 m2. Det er ret afsmittende. 

Hvilken puds kan anbefales? 


Mvh. Jakob Jørgensen

Jeg ville bruge hydraulisk kalkmørtel. Det formentlig hvad væggene oprindeligt er lavet med. Men lad det være sagt når du bare pudser få huller op så kan du sagtens bruge en standard cement mørtel 


Ask

Jeg har boet i / haft et hus - hvor alt var blevet plastmalet - lad nu være på de gamle overflader!.. Brug de materialer, der er beregnet til det.. det ville have sparet mig meget arbejde.. Og det er svært at rette op på..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 15-12-2018 17:49:57

Jeg har boet i / haft et hus - hvor alt var blevet plastmalet - lad nu være på de gamle overflader!.. Brug de materialer, der er beregnet til det.. det ville have sparet mig meget arbejde.. Og det er svært at rette op på..

 Mener du med det at silikat maling er plastmaling? 


Mvh. Jakob Jørgensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også