Forboring franske skruer

Følg tråden
dooit
dooit
Postnr: 9240
dooit dooit

Jeg skal skrue 12x60 franske skruer i 75x150 mm. tagåse på stålspær.  Der skal forbores. Jeg kan se at der nogen steder står at man forborer med 2 str. bor, et for det glatte stykke og en anden dim. for gevindet. Lidt omstændigt, gør man også det i praksis?  Nogen der har erfaring med det?

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Det er fordi det er nemmere at bore feks et 12 mm hul, hvis der er forboret 7-8 mm.

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Som jeg forstår det, er det fordi de franske skruer er markant tykkere på delen tættest på hovedet hvor der ikke sidder skær.

Så borer man det yderste stykke af hullet op med et bor svarende til tykkelse på den glatte del, for ikke at flække træet.

Jeg tror dog det skal være en af de store brede skruer før det giver mening.

Elektronikteknikeren
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Når det er i så kraftig træ så flækker det ikke. 2 - 3 klap med en god hammer og så skrue det sidste. Hvis du vil gøre lidt mere ud af det ( så du ikke slår dig på fingrene ) så borer du med en størrelse bor. Det er nok 8,5 - 9 mm Men skal du være præcis så måler du tykkelse på bolten IMELLEM skærene på gevind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur

Neeeej - det med at klappe skruer i, er da noget som en "klaphat" har fundet på..  Gør dog tingene ordenligt!!

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
Bent Andersen
Bent Andersen
Bent Andersen Bent Andersen

Der findes bor specielt til formålet med to diametre, én til kernegevindet og en større til skaftet.

Hvis det er mange skruer kan det godt betale sig at løbe et sådant.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Hvad gør man ved tagskruer ? ? Det er tyndere franske skruer.

Jeg har aldrig set en tømrer bore for ned i lægter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Natur
Natur
Natur Natur

= dårlig tømrer
- han ville blive dømt "ude" hvis han skule lave noget for mig...  (hvilket også lige minder mig om, at jeg sjældent har "håndværkere" på matriklen.. )

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
Janus007
Janus007
Postnr: 2300
Janus007 Janus007

Helt sikkert en god idé at forbore. Ja jeg vil nærmest betegne det som umuligt at få en fransk skrue i hvis der ikke er forboret.

Jeg har altidboret med sneglebor, den store først, og bagefter den tynde. Eksempel på sneglebor: https://www.amazon.co.uk/Hakkin-230...B01G1IDXXK 

Tagskruer er noget helt andet end franske skruer og de behøver ikke forbores.

Der findes formentligt ingen komplette bor til dette formål, da dimensionerne og længderne varierer alt for meget.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Lige i dettte tilfælde - hvorfor ikke bruge (gennemgående) bræddebolte? Her er der tale om 75 mm tagåse, så bræddebolte 100 mm lange vil sikkert passe.

Søren O
Mjølner
Mjølner
Postnr: 2000
Mjølner Mjølner

"Franske skruer" skal forbores for gevind og for gennemgang - 2 størrelser.
Det er 2 arbejdsgange.
Kan man regne på sådan en konstruktion? Nej.

2 grunde hvorfor man ikke ser professionelle bruge franske skruer til trækonstruktioner. 

Janus007
Janus007
Janus007 Janus007
Mjølner skrev den 12-12-2018 17:31:15

"Franske skruer" skal forbores for gevind og for gennemgang - 2 størrelser.
Det er 2 arbejdsgange.
Kan man regne på sådan en konstruktion? Nej.

2 grunde hvorfor man ikke ser professionelle bruge franske skruer til trækonstruktioner. 

Denne tråd er da ved at løbe helt af sporet  

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
dooit
dooit
Postnr: 9240
dooit dooit Trådstarter

Jeg må sige at jeg tror at det er standarden at bruge franske skruer til montering af træåser på stålspær. Det er nævnt på støbetegningen som fulgte med spærene, ligeledes dimensionen. Alternativet er som nævnt at bore helt igennem og så bruge bræddebolte, men så skal der en god skive på også. Det tror jeg ikke tømrerne gider stå og fedte med og jeg vil også helst være fri. 

Jeg vælger at bruge de franske 12x60mm og så forbore med et 8mm bor i 50mm dybde, altså en arbejdsgang. Jeg regner med at den trådløse boremaskine med en 3/8 forlænger + top kan klare det i det lave gear.  Det er så ikke den helt korrekte måde men forhåbentligt en både arbejdsvenlig og holdbar metode.  Tak for input.

je_ns
je_ns
je_ns je_ns

Når jeg skal skrue franske skruer i, måler jeg kernediameteren, knap et par cm fra spidsen.

og bruger så et bor i den størrelse, og bore hullet i hele boltens længde.

En akku slagnøgle er super god til franske skruer, kan også sagtens skrue dem i uden forboring, har jeg hørt   

Dewalt 18V Kulløs Slagnøgle 1/2" DCF899HN - Løs Enhed

Hellere eje, end at leje.
Renos
Renos
Renos Renos

Nemlig Jens og hvis det er i egetømmer med en 12 mm franskskrue, så forbores man med et 10 mm bor   

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.