Forboring franske skruer

Jeg skal skrue 12x60 franske skruer i 75x150 mm. tagåse på stålspær.  Der skal forbores. Jeg kan se at der nogen steder står at man forborer med 2 str. bor, et for det glatte stykke og en anden dim. for gevindet. Lidt omstændigt, gør man også det i praksis?  Nogen der har erfaring med det?

Jeg skal skrue 12x60 franske skruer i 75x150 mm.... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mjølner skrev den 12-12-2018 17:31:15

"Franske skruer" skal forbores for gevind og for gennemgang - 2 størrelser.
Det er 2 arbejdsgange.
Kan man regne på sådan en konstruktion? Nej.

2 grunde hvorfor man ikke ser professionelle bruge franske skruer til trækonstruktioner. 


 Denne tråd er da ved at løbe helt af sporet  


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Jeg må sige at jeg tror at det er standarden at bruge franske skruer til montering af træåser på stålspær. Det er nævnt på støbetegningen som fulgte med spærene, ligeledes dimensionen. Alternativet er som nævnt at bore helt igennem og så bruge bræddebolte, men så skal der en god skive på også. Det tror jeg ikke tømrerne gider stå og fedte med og jeg vil også helst være fri. 

Jeg vælger at bruge de franske 12x60mm og så forbore med et 8mm bor i 50mm dybde, altså en arbejdsgang. Jeg regner med at den trådløse boremaskine med en 3/8 forlænger + top kan klare det i det lave gear.  Det er så ikke den helt korrekte måde men forhåbentligt en både arbejdsvenlig og holdbar metode.  Tak for input.

Når jeg skal skrue franske skruer i, måler jeg kernediameteren, knap et par cm fra spidsen.

og bruger så et bor i den størrelse, og bore hullet i hele boltens længde.

En akku slagnøgle er super god til franske skruer, kan også sagtens skrue dem i uden forboring, har jeg hørt   


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for det. Du fandt det rigtige svar, det mest nærliggende sted, som jeg ikke selv kunne finde...  Nå men så går jeg op i en 9mm i fuld længde

je_ns skrev den 12-12-2018 21:19:33

Når jeg skal skrue franske skruer i, måler jeg kernediameteren, knap et par cm fra spidsen.

og bruger så et bor i den størrelse, og bore hullet i hele boltens længde.

En akku slagnøgle er super god til franske skruer, kan også sagtens skrue dem i uden forboring, har jeg hørt   


 Så har du hørt forkert , for sådan en slagnøgle knækker skruen hvis der ikke er forboret. Jeg har prøvet og det var altså bare i fyrretræ.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Janus007 skrev den 12-12-2018 23:33:20

 Så har du hørt forkert , for sådan en slagnøgle knækker skruen hvis der ikke er forboret. Jeg har prøvet og det var altså bare i fyrretræ.

 Jeg har ofte selv gjort det uden forboring, men kun i 8-10 mm tykkelse, jeg har brugt en  Makita akku slagnøgle, og har aldrig brækket en bolt.

Men er skruen først skruet i bund, og man lader maskinen stå og banke i nogen tid, skal jeg da ikke kunne afvise, at den kan brække en bolt.

Men bruger man tagskruer, kan de godt finde på at brække, hvis de skrues langt ind i træet. (ikke brugt til tagplader, men til andre formål)


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis