Fra Pille/Oliefyr til Varmepump

Hej

Vi har haft et pillefyr i 7 år, og jeg er ved at være træt af det manuelle arbejde og al det plads som pallerne med piller optager, så jeg er på udkig efter et alternativ.

Egentlig havde jeg forestillet mig at skifte til Luft-til-vand varmepumpe, men når jeg snakker med folk der har det siger de to ting

  1. Det bruger markant mere strøm end de forventede
  2. Fremløbstemperaturen er ret lav (35 - 45 grader)

Vi har et vindblæst hus som ikke er super godt isoleret, og vi har derfor behov for en fremløbstemperatur på 65 grader når det blæser meget, så jeg har to spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på

  1. Har nogen erfaring med at faktisk få så høje fremløbstemperaturer fra et luft-til-vand anlæg
  2. Og hvor meget strøm bruger I så? Som jeg forstår det bliver det meget lidt effektivt når man skal have så varmt vand.

Mvh Rasmus

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sagkundskaben siger, at træpillefyr eller den billigste opvarmningsform i DK. Hvis du vil sænke armene med manuelt arbejde, får du blot en større elregning + investering og vedligehold af veksleren.


 

Ja, tak det er jeg godt klar over, men det var jo ikke det mine spørgsmål gik på. 

Så det vil være rigtig fint at få respons fra nogen, der har noget relevant input til mine spørgsmål..

min nabo har luft til vandpumpe, med solvarmer og solceller på taget. Denne indvistering har ikke levet op til forventningerne, ikke engang halvvejs som beregningerne sagde. 

Effektiviteten af en varmepumpe har en omvendt sammenhæng med forskellen i fremløbstemperstur kontra udetemperatur. Så jo højere fremløbstemperstur jo højere elregningen og det er en sammenhæng der kan blive rigtig dyr. En god tommelfinger regel er at hvis en fremløbstemperstur over 35-40 grader er krævet så er varmepumpe en rigtig dårlig ide (sommerhuse hvor man skal bruge varmen sjældent og man kan bruge en billig luft-luft varmepumpe er en undtagelse). For jeres hus ville jeg kikke i andre retninger. 

Enten kan I muligvis få naturgas, alternativt må det enten blive opgarderet træpille fyr med indblæsning etc så det manuelle mindskes eller et oliefyr som jo er en mulighed hvis man hverken har naturgas eller fjernvarme 


Ask

Har du et ventilation anlæg med varmegenvinding? Så kan du skifte over til luft/vand som i en stor varmeflade i den mekaniske ventilation kan levere ganske fornuftig effekt og virkningsgrad på varmepumpen 


 

Annonce


askholme skrev den 10-12-2018 17:23:30

Effektiviteten af en varmepumpe har en omvendt sammenhæng med forskellen i fremløbstemperstur kontra udetemperatur. Så jo højere fremløbstemperstur jo højere elregningen og det er en sammenhæng der kan blive rigtig dyr. En god tommelfinger regel er at hvis en fremløbstemperstur over 35-40 grader er krævet så er varmepumpe en rigtig dårlig ide (sommerhuse hvor man skal bruge varmen sjældent og man kan bruge en billig luft-luft varmepumpe er en undtagelse). For jeres hus ville jeg kikke i andre retninger. 

Enten kan I muligvis få naturgas, alternativt må det enten blive opgarderet træpille fyr med indblæsning etc så det manuelle mindskes eller et oliefyr som jo er en mulighed hvis man hverken har naturgas eller fjernvarme 

Tak for tilbagemeldingen.. Jeg er også bange for at det med nuværende teknologi ser lidt sort ud for et skifte til luft-til-varme. Skifte til naturgas, olie eller fjernvarme er enten ikke muligt eller særlig attraktivt. Det ender nok med at vi skifter til et mere automatisk pillefyr, når det nuværende er udtjent (med mindre varmepumpeteknologien udvikler sig gevaldigt de kommende år)

Jeg ville nok ikke håbe alt for meget på udviklingen. Systemerne bliver jo primært lavet på nybyggeri. Her er velisoleret, helt tæt, udluftning med varmegenindvendig og gulvvarme, der giver et meget stort areal som varmen kan afleveres via. Til sammen betyder de ting at huse godt kan klare en vinter selvom fremløbstemperaturen er under 30-grader.

Os med huse, der kræver høje fremløbstemperaturer er nok forvist til "ældre" teknologier længe endnu. Heldigvis er der sket store fremskridt indenfor automatikken i pillefyr og naturgas kan faktisk godt blive ok økonomisk, hvis man gerne vil slippe helt for arbejdet 


Ask

Desværre har vi hverken adgang til fjernvarme eller naturgas her i området. 

Ja, det ser fornuftigt ud med automatiske pillefyr - det irriterer mig bare at mit værksted er fyldt med piller det meste af året, men det må jeg nok affinde mig med.. I det mindste er det billigt

Varmepumper ...luft/luft , luft/ vand er fremtiden , det ville jo nok være det rigtige at starte med at bruge penge på at få husets ringe isolerings standard op , så vil en luft/vand varmepumpe være det optimale , den lave fremløbstemperatur er ikke noget problem , det kompenserer man ved at bruge store radiatorer .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hvis du ikke har ventilationen som jeg nævner tidligere, så er det en opgradering af dine radiatorer der er nødvendig, til en type der er beregnet til lave fremløbs temperaturer. Så vil du se en forbedring i din opvarmnings kapacitet, om end det ikke er en helt billig omgang at få skiftet alle radiatorerne ud.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis