Montering af plisegardin i lysning af fibergips

Har fået de fineste plisegardiner målt op og leveret. Men monteringen volder mig problemer.

Gardinerne monteres med to beslag, som skal skrues op i toppen af lysningen.

Men... mine lysninger er lavet af fibergips (13mm) og dampspærren ligger lige under fibergipspladerne. Så hvis jeg bare skruer nogle skruer op i fibergipsen, så skal de være meget små for ikke at perforere dampspærren. Og hvis de er så små, så kommer det ikke til at holde. De vil bliver trukket ud af fibergipsen.

Så hvad gør jeg? Er der nogen der har nogle erfaringer / ideer?

Den rå mulighed er at være ligeglad med dampspærren, og bare bore hul og skrue nogle passende fischer-plugs op i den. Men det er jeg ikke begejstret for.

Et andet alternativ er at montere en tynd plast-/aluplade med monteringslim og mindre skruer, og så montere beslagene på den.

Beslagene er for små til at jeg kan montere dem alene med monteringslim. Jeg kan heller ikke brug nogle andre beslag og skrue ind i karmen. Der er kun 5-10mm karm at skruer ind i pga den konstruktion jeg har valgt.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Puh den er vanskelig. Det bedste du kan gøre uden at lædere dampspærren, er at fuldlime en liste Op under lysningen. Den skal ikke være bredere end gardinbommen, hellere et par mm smallere. Den bør være 5 mm tyk og samme farve som lysningen på kanten. Nu kommer pillearbejdet: du forborer gennem listen FØR den er monteret, til ophæng. Forsigtigt graver du på bagsiden en lille fordybning. Heri lægger du en 3 mm møtrik, så den flugter overfladen på listen. Forfra monterer du beslag med 3 mm maskinskruer, der skal kortes ned, så de ikke går mere end til bagkant møtrik. Nu kan du så fuldlime med montagelim (jeg anvender selv “NoMoreNails” fra Jemogfix, vanvittig stærk lim.

Vær forberedt med et par gamle lægter, der er kiles fra vinduesbund til liste. Lad tørre!

God jul!

Hvorfor i alverden ikke bare skrue op gennem dampspærren, give den et ordentligt skud sanitetssilikone ind i pluggen, og så skrue skruen op. Den minimale utæthed du står med efterfølgende kommer ikke til at have en betydning.

... og hvis man så får nye gardiner, står man med huller gennem både gips og dampspærre.

uldal skrev den 10-12-2018 13:18:51

... og hvis man så får nye gardiner, står man med huller gennem både gips og dampspærre.

Og så giver man hullerne en lille dråbe silikone, og så polyfilla udover? Ellers står du jo og siger at man aldrig kan montere noget som helst i en gipsplade med en dampspærre bag.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også